Mums vajag zināt desmit baušļus, atgādināt tos sev un saprast. Un varbūt arī nedaudz citā gaismā tos ieraudzīt. Pamatā tas nav nekas jauns, bet tas pats, ko mācāmies Bībeles skolā. Bet kad tad tu pēdējo reizi mācījies Bībeles skolā? Kad tu pēdējo reizi mācījies par baušļiem? Ķersimies pie lietas. Debesu Tēvs, es pateicos par Tavu klātbūtni, par Tavu svētību, spēku un vadību. Es lūdzu, svētī Savu draudzi, svētī draudzi “Kristus Pasaulei”, svētī Savu vārdu, runā uz mums, maini mūs un māci mūs, Dievs, sapurini mūs, palīdzi mums staigāt Tavus ceļus, ka Tu vari mūs pilnībā svētīt, lai mēs varam izpildīt to misiju, ko Tu mums esi paredzējis šeit virs zemes. Aleluja! Āmen. Man vairāki cilvēki teica, ka es viņiem ļoti pietrūku, kad biju ceļojumā ārpus Latvijas. Es nekad iepriekš neesmu bijis prom divas nedēļas, bet es arī nekad neesmu tā atpūties, kā atpūtos tagad. Tas, kam visvairāk būtu jāpietrūkst, ir Dievs un Viņa klātbūtne. Ir normāli mīlēt cilvēkus un pieķerties viņiem, tomēr vairāk par mācītāju un vairāk par visiem cilvēkiem mums jāmīl Dievs. Nevar kalpot Dievam un mīlēt Viņu, nepildot desmit baušļus.

Bez desmit baušļiem arī nav iedomājama BRĪVĪBA. Daudzi neticīgi un reliģiozi cilvēki domā, ka baušļi viņus ierobežo. “Tev nebūs to un šito…” Tie ir desmit stingri pamatpunkti. Bet patiesība ir tāda, ka desmit baušļi tevi atbrīvo jeb palīdz saglabāt to brīvību, kuru esi ieguvis tajā brīdī, kad esi iepazinis Kristu kā savu personīgo Glābēju. Dievs deva desmit baušļus pēc tam, kad bija izvedis Izraēla tautu brīvībā no verdzības Ēģiptes zemē. Kad tu tici Jēzum, tu esi brīvs, taču, lai dzīvotu brīvībā, tev ir doti desmit likumi, kas ir bijuši, ir, vienmēr būs un nekad netiks atcelti. Brīvībai pretstatīt mēs varam anarhiju. Tas ir tad, kad nav nekādas kārtības, un katrs dara to, ko grib. Veidojas dažādas bandas, un tie, kas ir spēcīgāki un viltīgāki, uzkundzējas pār pārējiem. Tas ir bardaks un šausmas! Šis fenomens ik pa laikam juku laikos notiek dažādos reģionos, kad valda noziedzība, kur katrs izdomā savus likumus un pakļauj citus. Tas attiecas arī uz mūsu valsti. Mēs dzīvojam brīvībā, bet, ja pēc neatkarības atgūšanas, mēs nebūtu izveidojuši savu konstitūciju un likumus, mēs nespētu saglabāt savu brīvību. Tad Latvijā būtu anarhija – slepkavības, paverdzināšana un šausmu filmu cienīgas ainas.

Vecajā Derībā desmit baušļi ir nosaukti kā derības vārdi. Tā ir derība jeb vienošanās, ko Dievs slēdza ar Izraēla tautu. Pirmie Dieva cilvēki – Ābrahāms, Īzaks, Jēkabs – pielūdza Dievu īpašās vietās, bet vēlāk tika iedibināta viena vieta – Templis. Tā bija vienīgā vieta, kur Izraēlā mājoja Dievs, un visi nāca Viņu pielūgt. Tempļa centrā bija vissvētākā vieta, un tur bija šķirsts, un tajā glabājās desmit baušļi – divas ar Dieva pirkstu aprakstītas akmens plāksnes, kuras Mozus saņēma kalnā no Dieva. Tātad Dieva pielūgsmes pašā centrā bija desmit baušļi. Desmit baušļus Dievs deva izpirktai tautai. Ko tas nozīmē? Tas nozīmē, ka baušļi neglābj. Tas, ka tu pildi baušļus, tevi neglābj, glābj Jēzus. Glābj tikai Jēzus upuris un ticība tam. Lai saglabātu savu glābšanu, brīvību, augtu un attīstītos, ir jātur desmit baušļi, un tie ir jāizprot.

Desmit baušļi ir Dieva valstības konstitūcija, kam pakārtoti visi pārējie likumi. Visi pilsoniski un morālie likumi, kuri ir rakstīti Bībelē, ir bāzēti uz desmit baušļiem. Tie ir pamatlikums attiecībām ar Dievu, ko Mozus saņēma Sinaja kalnā. Pirmie četri baušļi attiecas uz attiecībām ar Dievu, pārējie seši baušļi attiecas uz attiecībām ar cilvēkiem. Mīlestība pret Dievu ir saistīta ar mīlestību pret cilvēkiem.

Vai Jēzus atcēla desmit baušļus? Vai ievērot desmit baušļus ir dzīvot pēc bauslības kā farizejam? Vai tu esi glābts, jo Jēzus tevi izglāba un Viņš tevi mīl, un ar to pietiek? Ko Jēzus par to saka?

“Nedomājiet, ka Es esmu atnācis atmest bauslību vai praviešus. Es neesmu nācis tos atmest, bet piepildīt.” (Mateja 5:17)

Tātad Jēzus neatceļ baušļus, tieši otrādi – Viņš paaugstina standartus, un par to mēs arī runāsim vairāk.

“Jūs esat dzirdējuši, ka vecajiem ir sacīts: tev nebūs nokaut, un, kas nokauj, tas sodāms tiesā. Bet Es jums saku: kas uz savu brāli dusmo, tas sodāms tiesā; bet, kas saka uz savu brāli: ģeķis! – tas sodāms augstā tiesā; bet, kas saka: bezdievis! – tas sodāms elles ugunī.” (Mateja 5:21-22)

Jēzus saka – nav runa tikai par to, ka mums nebūs nogalināt, jo pat dusmošanās ir baušļa pārkāpums. Tāpēc šoreiz mēs uz baušļiem skatīsimies citādāk – ko tie nozīmēja Vecās Derības gaismā un caur Jēzus vārdiem jeb Jaunās Derības prizmu. Katram bauslim tiks paskaidrota Vecās Derības nozīme un Jaunās Derības nozīme. Ir kāda ļoti svarīga lieta, un to tu iegaumē, tas ir kaut kas jauns – neviens pilnībā nespēj izpildīt bauslību. Tas mums it kā dod zaļo gaismu atmest kādu bausli, jo tik un tā to nevaram izpildīt. Bet ir desmit baušļi Vecās Derības nozīmē, kurus mēs visi spējam izpildīt tāpēc, ka mēs pazīstam Jēzu, mums ir Viņa Gars un mēs esam jauni radījumi. Piemēram, vai tu esi kādu nogalinājis – nodūris, nošāvis, nožņaudzis? Ja vien tu neesi nogalinājis un tev nav bijis aborts, šo bausli tu esi izpildījis. Jēzus saka: “Ja tu dusmojies uz brāli, tu esi pārkāpis bausli, un tas ir sodāms tiesā.” Vai mēs varam pilnībā izpildīt bauslību ar paaugstinātiem standartiem, kā Jēzus mums to parādīja? Vai tu nekad nesadusmojies uz otru cilvēku? Jēzus atnāca un pateica: “Tu vari izpildīt visus Vecās Derības baušļus, bet es tev atnesu augstākus standartus.” Jēzus mums atstāj šo baušļu būtību, ideālu, pēc kā tiekties visas dzīves garumā. Neviens no mums visas dzīves garumā nebūsim ideāli, tikai caur Jēzus asinīm skaitāmies tādi, nebūdami ideāli no ārienes. Viss notiek pakāpeniski, bet visas prasības mēs nekad nespēsim izpildīt, bet jautājums ir – vai tu centīsies to darīt?

Piemēram, ir bauslis “tev nebūs iekārot”. Vecajā Derībā tas īpaši nesaistās ar mūsu domu dzīvi un iekšējo pasauli, bet Jēzus par laulības pārkāpšanu saka: “Tev pat domās nebūs iekārot sievieti vai vīrieti, kas nav tava sieva vai vīrs.” Tas attiecas uz pornogrāfiju, seksu iztēlē. Pēc pieredzes es zinu, ka cilvēki kalpo Dievam, kalpošanā viss ir labi, viņi nepārkāpj laulību, tomēr ik pa laikam domu dzīvē ienāk šī problēma, un nav runa par vienu mirkli, bet ilgstošāku laika posmu, kurā viņi domās ar to nodarbojas, iztēlojas to un pārkāpj laulību savā prātā. Un es zinu, ka viņi vēl nav tik tālu nobrieduši un nespēj kontrolēt savu prātu, bet iet laiks, un viņi ar to tiek galā. Tu vari savākt savu prātu un domāt par to, ko gribi domāt, un nedomāt par to, par ko negribi domāt. Es nevaru izpildīt visus paaugstinātos standartus, piemēram, es reizēm sadusmojos un pasaku kādu asāku vārdu. Piemēram, bauslis “tev nebūs zagt”, “tev nebūs nepatiesu liecību dot jeb melot”. Ja tev ir savs uzņēmums, tev papīros viss ir tik skaisti un tu neesi nekur samelojis? Vai tev ir izdevies uzrakstīt VID atskaiti tā, ka nekur neesi melojis? Mans piemērs ir šāds. Es kalpoju ar personīgo automašīnu, un man nemaz nebūtu izdevīgi uzturēt draudzes automašīnu. Es nevaru to remontēt par draudzes līdzekļiem, bet es varu liet tajā degvielu par draudzes līdzekļiem, – to man atļauj valsts, bet man ir noteikts braukšanas limits, un man ir jāatskaitās, kur, cik un pie kā es esmu braucis. Es godīgi nevaru atcerēties, kur un pie kā es katru dienu esmu bijis, grāmatvede uzdod jautājumus, kaut ir zināms, ka lielākoties visi mani braucieni ir saistīti ar kalpošanas darbu. Es saku grāmatvedei, ka nezinu, kur esmu bijis, un sanāk, ka esmu melis un baušļa pārkāpējs. Piedodiet, bet es nespēju to pilnībā izpildīt! Velns saka: “Vari, vari, vari!” Ja tu visās lietās ievērosi reliģiju, tad sāksi izskatīties pēc ķēma.

Tātad desmit baušļus Vecās Derības nozīmē mēs katrs varam izpildīt. Un ir Jaunās Derības baušļu nozīme, kas ir saistīta ar iekšējo pasauli un paaugstinātu latiņu, ko mēs pilnībā nevaram izpildīt, taču mēs varam uz to iet, cīnīties un maksāt cenu, lai tos izpildītu, un mums pietiks materiāli un mērķi līdz mūža galam. Un jo vairāk mēs spējam Jaunās Derības nozīmē piepildīt šos baušļus, jo vairāk svētības mēs baudīsim savā dzīvē.

“Viņš ir mūsu grēku izpircējs, ne tikai mūsu vien, bet visas pasaules grēku. No tā mēs noprotam, ka esam Viņu atzinuši, ja turam Viņa baušļus. Kas saka: es esmu Viņu atzinis, bet netur Viņa baušļus, ir melis, un viņā nav patiesības. Bet, kas Viņa vārdus tur, tanī patiesi Dieva mīlestība ir kļuvusi pilnīga. No tā mēs noprotam, ka esam Viņā. Kas teicas paliekam Viņā, tam pienākas arī pašam tā dzīvot, kā Viņš ir dzīvojis.” (1.Jāņa 2:2-6)

Grēkus izpērk nevis baušļu turēšana, bet Jēzus. Kā mēs varam zināt, ka esam izpirkti un pazīstam Dievu? Pēc tā, ka turam Viņa baušļus. To saka apustulis Jānis. Tātad baušļi nav atcelti, bet tieši otrādi – standarti ir paaugstināti. Mēs esam spējīgi pildīt baušļus Vecās Derības kontekstā, bet ne pilnā mērā Jaunās Derības kontekstā. Jo vairāk tu to spēj izdarīt, jo vairāk svētību ir tavā dzīvē, tu esi tīrāks un šķīstāks, ir skaidrāka galva. Mēs saprotam, ka esam Viņu atzinuši, ja turam Viņa baušļus. Tas, kurš nemaksā pilnu cenu, lai pildītu paaugstinātos baušļus, tas nepazīst Dievu. Tas, ka tu nemaksā cenu, lai pilnveidotos Dieva līdzībā, norāda uz to, ka tu pilnā mērā neesi atzinis Dievu vai pat esi atstājis Viņu, un tas ir domāts jau ilgstošs process. Kas saka, ka pazīst Dievu, bet nepilda baušļus, ir melis. Tas nozīmē, ka tu nepazīsti Jēzu un tevī nav patiesības. Šis sprediķis ir tieši laikā. Nav tikai Dieva mīlestība un žēlastība pret mums. Nav iedomājama mūsu mīlestība uz Dievu bez desmit pamatlikumiem.

Bībelē ir iedalījums – morālie, rituālie un pilsoniskie baušļi. Rituālie baušļi, kas ir saistīti ar upurēšanas kārtību, mūsdienās ir atcelti. Dzīvnieku upurēšana pastāvēja līdz Jēzus upurim, bet pēc Jēzus upura visi šie rituāli ir kļuvuši nevajadzīgi, jo tāds ir Dieva plāns. Jo ir viens upuris par visiem grēkiem uz visiem laikiem. Tempļa upurēšanai vairāk nav nekādas jēgas un nozīmes. Morālie likumi ir neatceļamie desmit baušļi, kas attiecas uz iekšējiem un ārējiem cilvēka uzvedības standartiem. Tie ir mūžīgi neatceļami. Pilsoniskie baušļi jeb likumi Vecajā Derībā ir ļoti daudz, un tie ir bāzēti uz desmit baušļiem, – tie ir atcelti, bet mēs varam no tiem mācīties. Tāpat arī mēs varam mācīties kādus principus arī no rituālajiem baušļiem. Pilsoniskie likumi Bībelē attiecās uz Izraēlu. Administratīvais un krimināllikums, kas balstīts uz desmit baušļiem, tika dots konkrēti Izraēla tautai un attiecās uz konkrētu laiku, vietu, nāciju, kultūru, politisko un ekonomisko situāciju.

Ja valsts ir kristīga, tad tās konstitūcija ir veidota uz desmit baušļiem. Tāda bija Amerika, un tāpēc tā uzplauka. Šobrīd gan tā zaudē savu nozīmi. Amerika gan nav vēl galīgi nekristīga, un tā joprojām ir viena no labākajām vietām uz zemes, kur dzīvot. Vislabākā ir Latvija! Latvija ir brīva valsts un mēs atrodamies unikālā vietā.

“Un Dievs sacīja visus šos vārdus: “Es esmu Tas Kungs, tavs Dievs, kas tevi izvedis no Ēģiptes zemes, no vergu nama. Tev nebūs citus dievus turēt Manā priekšā. Netaisi sev elku tēlu vai kādu atveidu nedz pēc tā, kas ir augšā debesīs, nedz pēc tā, kas ir virs zemes, nedz pēc tā, kas ir ūdenī zem zemes. Nezemojies to priekšā un nekalpo tiem, jo Es, Tas Kungs, tavs Dievs, esmu dusmīgs Dievs, kas tēvu grēkus pie bērniem piemeklē līdz trešam un ceturtam augumam tiem, kas Mani ienīst, un dara žēlastību līdz tūkstošajam augumam tiem, kas Mani mīl un tur Manus baušļus. Tev nebūs Tā Kunga, sava Dieva, Vārdu nelietīgi valkāt, jo Tas Kungs neatstās nesodītu, kas Viņa Vārdu nelietīgi valkā. Piemini sabata dienu, ka tu to svētī. Sešas dienas tev būs strādāt un padarīt visus savus darbus. Bet septītā diena ir sabats Tam Kungam, tavam Dievam, tad nebūs tev nekādu darbu darīt, nedz tev, nedz tavam dēlam, nedz tavai meitai, nedz tavam kalpam, nedz tavai kalponei, nedz tavam lopam, nedz tam svešiniekam, kas ir tavos vārtos. Jo sešās dienās Tas Kungs ir radījis debesis un zemi, jūru un visu, kas tur atrodams, un septītajā dienā Tas Kungs atdusējās; tāpēc Tas Kungs svētīja sabata dienu, lai tā būtu svēta. Godini savu tēvu un savu māti, lai tu ilgi dzīvotu tanī zemē, ko Tas Kungs, tavs Dievs, tev dod. Tev nebūs nokaut. Tev nebūs laulību pārkāpt. Tev nebūs zagt. Tev nebūs nepatiesu liecību dot pret savu tuvāku. Tev nebūs iekārot sava tuvāka namu. Tev nebūs iekārot sava tuvāka sievu, nedz viņa kalpu, nedz viņa kalponi, nedz viņa vērsi, nedz viņa ēzeli, nedz ko citu, kas tavam tuvākam pieder.”” (2.Mozus 20:1-17)

Otra Rakstu vieta, kur ir desmit baušļi, ir 5. Mozus 5. nodaļa.

“Un Mozus sasauca visu Israēlu un tiem sacīja: “Klausies, Israēl, tos likumus un tiesas, ko es jums šodien esmu runājis, ka jūs tos mācāties un turat, lai tos darītu. Tas Kungs, mūsu Dievs, ir ar mums noslēdzis derību Horeba kalnā. Ne ar mūsu tēviem Tas Kungs ir šo derību noslēdzis, bet gan ar mums, kas visi esam šodien šeit dzīvi. Vaigu vaigā Tas Kungs ir ar jums runājis tanī kalnā no uguns. Es tai brīdī stāvēju starp To Kungu un starp jums, lai jums darītu zināmu Tā Kunga vārdu, jo jūs izbijāties no uguns un nekāpāt kalnā. Un Viņš sacīja: Es esmu Tas Kungs, tavs Dievs, kas tevi izveda no Ēģiptes zemes, no vergu nama. Tev nebūs citus dievus turēt Manā priekšā. Tev nebūs sev darināt nekādu elku tēlu nedz no tā, kas ir augšā debesīs, nedz no tā, kas ir apakšā virs zemes, nedz no tā, kas ir ūdenī zem zemes. Tev nebūs mesties zemē to priekšā un nebūs tiem kalpot, jo Es, Tas Kungs, tavs Dievs, esmu dusmīgs Dievs, kas piemeklē tēvu grēkus līdz trešajam un ceturtajam augumam to bērniem, kas Mani ienīst, bet Es parādu žēlastību tūkstošiem, kas Mani mīl un Manus baušļus tur. Tev nebūs Tā Kunga, sava Dieva, Vārdu velti valkāt, jo Tas Kungs to nepametīs nesodītu, kas Viņa Vārdu velti valkā. Ievēro sabata dienu, ka tu to turi svētu, kā Tas Kungs, tavs Dievs, tev to ir pavēlējis. Sešas dienas tev būs strādāt un visus darbus darīt. Bet septītā diena ir Tā Kunga, tava Dieva, dusēšanas diena; tad tev nebūs nekādu darbu darīt  ne tev, ne tavam dēlam, ne tavai meitai, ne tavam kalpam, ne tavai kalponei, ne tavam vērsim, ne tavam ēzelim, nedz kādam no taviem lopiem, nedz arī svešiniekam, kas mīt tavos vārtos, lai tavs kalps un tava kalpone var atpūsties tāpat kā tu pats. Un piemini, ka tu pats esi bijis kalps Ēģiptes zemē un ka Tas Kungs, tavs Dievs, tevi ir no turienes izvedis ar stipru roku un izstieptu elkoni, tāpēc Tas Kungs, tavs Dievs, tev ir pavēlējis svētīt sabata dienu. Tev būs savu tēvu un savu māti godāt, kā Tas Kungs, tavs Dievs, tev to ir pavēlējis, lai tu ilgi dzīvo un lai tev labi klājas tanī zemē, ko Tas Kungs, tavs Dievs, tev dos. Tev nebūs nokaut. Tev nebūs laulību pārkāpt. Tev nebūs zagt. Tev nebūs nepatiesu liecību dot pret savu tuvāku. Tev nebūs iekārot sava tuvāka sievu, un tev nebūs iekārot sava tuvāka namu, nedz viņa tīrumu, nedz viņa kalpu, nedz viņa kalponi, nedz viņa vērsi, nedz viņa ēzeli, nedz kaut ko, kas pieder tavam tuvākam.” (5.Mozus 5:1-21)

Ķersimies klāt pie baušļiem! Debesu Tēvs, es lūdzu, ka mēs saprotam, maināmies, un Tu vari mūs svētīt!

1. “Tev nebūs citus dievus turēt Manā priekšā.”

Vecajā Derībā tas bija aizliegums pielūgt citus dievus. Bija atļauts pielūgt tikai vienu – Jahvi. Šajā bauslī runa ir par reāliem ļaunajiem gariem, dēmoniem, kas stāvēja aiz visiem pagāniskajiem dieviem. Šis bauslis aizsargā personīgas attiecības ar vienu Dievu. Tāda ir tieša Vecās Derības baušļa nozīme. Dievs ir ļoti greizsirdīgs, Viņš necieš “gultā blakus vēl citus”. To var salīdzināt ar laulību un uzticības pilnām attiecībām. Viens Dievs un viena draudze. Patiesība ir tikai viena draudze uz zemes – visi jaunpiedzimušie kristieši. Vecās Derības laikā šī baušļa pārkāpējus sodīja ar nāvi. Iedod mazo pirkstiņu velnam – viņš paņems visu roku. Dievs ir numur viens, lai Viņu apbrīnotu, kalpotu Viņam. Viņš ir absolūti labs. Un Viņš ir vienīgā mūsu cerība un mūsu glābšana. Un, ja kāds man cenšas iestāstīt, ar šantāžu vai kā citādi, ka man mazāk jākalpo Dievam, mazāk jālūdz, mazāk jāmeklē Viņš un vairāk uzmanība jāpievērš lūk viņam vai viņai, tas nevar būt mans dievs un kājas pret mani neslaucīs! Tas, kas ir tavs dzīves piepildījums, arī ir tavs Dievs. Parasti, kad cilvēki atnāk uz draudzi, tad ar ko parasti aizraujas? Bizness, sāk pelnīt un pēc tam? Sāk izlaist grupiņas, dievkalpojumus. Tad kas ir tavs dievs tādā gadījumā? Nauda, darba devējs. Un darba devēja roka ir pār tevi, tad, kad tu pielūdz viņu. Tu dari visu, ko viņš grib, nevis to, ko tu gribi. Šis bauslis nozīmē  nedrīkst pielūgt, zemoties, meklēt palīdzību, vadību pie citiem dieviem, gariem, mirušajiem, te ietilpst okultisms, garu izsaukšana, burvestības un jebkādas citas reliģijas. Vadību savai dzīvei tu vari saņemt tikai no Svētajiem Rakstiem, balstoties uz tiem. Nevis ticot horoskopiem. Un, ja tev nav regulāras personīgās attiecības ar Dievu, tad aizmirsti, ka tavā dzīvē nebūs citi dievi. Kā Jēzus pildīja pirmo bausli? Viņš kāpa kalnā un pavadīja laiku ar Dievu. Tur Viņš saņēma vadību. Ja tev nav regulārs laiks Bībelei un lūgšanai, tad tu nespēj skaidri redzēt un tavā dzīvē ienāk un Dieva vietu ieņem kāds elks. Bet Dieva bauslis ir, ka „tev nebūs citus dievus turēt Manā priekšā” , tāpēc neaizmirsti turēt savas personīgās attiecības un kluso laiku ar Dievu.

2. “Nedarini sev elka tēlu.”

Šis ir līdzīgs pirmajam bauslim. Bet tas vairāk saistīts ar dieva tēla darināšanu. Nedarini kādu atveidu ne pēc tā, kas ir augšā debesīs, ne pēc tā, kas ir virs zemes. Nezemojies to priekšā un nekalpo tiem. Ko tas nozīmē? Tāpat kā pirmajā bauslī Vecajā Derībā ir aizliegums citus dievus pielūgt, šajā ir runa par paša dieva tēla veidošanu. Un arī par citu dievu tēlu veidošanu. Vai tu vari kādu piemēru iedomāties, kad kristieši pielūdz tēlus nevis Dievu? Piemēram, dažādas bildes, kur atveidots Dievs. Dievu nevar redzēt mūsu iztēles līmenī. Jo viss, ko mēs redzam ar aizvērtām acīm, ir tas, ko esam jau redzējuši. Dievs nav tā uztverams, ar acīm redzot. Bībele saka, ka Dievu neviens nekad nav redzējis. Kāds varbūt teiks: „Jā, bet Jēzus atnāca un mēs Viņu redzējām.” Nu, tad zīmējiet katrs savu dievu un pielūdziet viņu. Es nesaku, ka nevar būt kāds krustiņš vai Jēzus bilde, taču ir jābūt uzmanīgiem, ka mēs nepielūdzam tēlus, kas patiesībā nav Dievs. To aizliedz Vecās Derības bauslis – darināt Dieva attēlu no radības, tas nozīmē darināt elku. Tu izveido kaut kādu tēlu, kas ir līdzīgs kaut kam, ko tu esi redzējis, un saki, ka tas ir tavs dievs. Šis bauslis ir saistīts arī ar pirmo bausli. Tas aizliedz darināt jebkādus dieva tēlus un eņģeļu tēlus.

Kad bijām ceļojumā, mēs bijām gandrīz desmit valstīs, arī dažādās baznīcās. Un ļoti labi var redzēt atšķirību starp tām. Prāgā bijām husītu baznīcā, – tie ir mūsu senči jeb Jana Husa pēcteči, kuru katoļi sadedzināja par to, ka viņš runāja un mācīja evaņģēliju. Pēc tam sekoja karš Čehijā. Vēlāk viņa sekotāji izceļoja uz dažādām valstīm, arī uz Latviju. Un tā radās Latvija – pateicoties hernhūtiešiem jeb brāļu draudzēm. Husītu baznīcā nebija nekādi elku tēli, nekādas Marijas, bet bija kaut kas līdzīgs luterāņu draudzei. Bet citās baznīcās bija līķi, aiz stikla ielikti miruši cilvēki, kaut kādi svētie. Un priekšā viņiem bija smuks soliņš, kur ceļus nolikt. Ko tas nozīmē? Kāpēc baznīcā ir vajadzīgs Marijas tēls, pašā centrā un visur citur? Un arī priekšā vieta, kur ceļus noliekt. Lai tas nu paliek katram uz paša sirdsapziņas, ko viņš pielūdz. Un tomēr Dieva vārds saka – nedarināt tēlus un nezemoties viņu priekšā.

Kad tu lūdz Dievu, tad neiedomājies nekādu tēlu. Lūdz vienkārši Dievu un neko neiedomājies. Bīsties vispār kaut ko iedomāties. Ar cilvēku rokām darināts cilvēku attēls nozīmē, ka tu esi darinājis dievu un pielīdzinājis to radībai. Radību Dievs ir radījis pats. Interesanti, ka daudzās baznīcās pamanīju pat to, ka nevis Jēzus izdala Svēto Garu, bet Marija izdala Svēto Garu. Viss sajaukts ir kopā. Arī augšāmcelšanās ir nevis Jēzum, bet Marijai. Nu, lūk, tam daudzi tic. Dievs pats vērtēs viņu ticību, un es domāju, ka daudziem būs grūti tikt uz debesīm. Jo nekāds tēls tevi debesīs neievedīs, tikai dzīvais Dievs.

Jaunās Derības nozīmē domām un priekšstatiem par Dievu ir jāveidojas nevis no attēliem, bet no Svētajiem Rakstiem, no Jēzus Kristus personības. Jēzus vārdiem un darbiem, kas atklāti Bībelē. Vecajā Derībā burtiski māca – elku tēlus nedarini un Dieva tēlu nedarini. Kad tu lūdz Dievu, Viņa garīgo tēlu veido pēc Bībeles rakstiem, nevis bildītēm. Iepazīsti Viņu! Dievs ir Gars. Tu nevari Viņu redzēt. Un, ja kādam atnāk Jēzus un parādās, tas nenozīmē, ka tev pēc tam jāiedomājas Jēzus tāds, kādu tu viņu redzēji, un tad Viņš tieši tā arī jāpielūdz. Es tev varu garantēt, kādu Jēzu tu redzēsi – tieši tādu, kādu tu redzēji kaut kur uzzīmētu. Tu nevari iedomāties to, ko tu neesi redzējis. Tev vīzijā atnāks tāds Jēzus, kādu tu kaut kur gleznā esi redzējis. Tev nav jāpielūdz nekāds atveids.

3. “Tev nebūs tā Kunga sava Dieva Vārdu nelietīgi valkāt.”

Ko tas nozīmē Vecajā Derībā? Vecajā Derībā tas bija aizliegums nepiemēroti lietot Dieva Vārdu. Izraēlam Dievs atklāja savu Vārdu – Jahveh – Es Esmu. Un Izraēls pielūdza nevis bezpersonisku Dievu, bet Dievu ar Vārdu. Tā bija liela privilēģija, jo tajā laikā valdīja ticība, ka, ja tu zini dieva vārdu, (ir runa par dēmoniskām būtnēm), tad tu spēj viņu kontrolēt, lai viņš strādā tavā labā. Dievs ir tāds, kāds Viņš ir, un Viņš tevi svētī. Bet tu nevari panākt to, ka Viņš darīs to, ko Viņš nekad negrib darīt un nevar darīt. Tu nevari kontrolēt Dievu. Ar Dievu nav iespējams manipulēt.

Un ko tas nozīmē Jaunajā Derībā? Ja mēs šodien Jēzus Vārdā lūdzam saviem savtīgiem mērķiem, kas neatbilst Dieva gribai, tas ir šī baušļa pārkāpums. Un tas ir pielīdzināms maģijai. Tā ir manipulācija ar Dievu. Nelūdz kaut kādas bezjēdzības, piemēram, „Dievs, dod man trīs šņabja pudeles dienā.” Vai tu vienmēr visu precīzi esi lūdzis pēc Dieva gribas? Jā, mēs cenšamies. Mēs varam nekontrolēt Dievu. Ir cilvēki, kas saka: „Es zvēru Dieva Vārdā!” Bet nevajag tā zvērēt. Un izteicienu ”Ak Dievs!” arī labāk nevajag. Jāskatās, kādā nozīmē tu to vispār saki. Es senāk kaut kur redzēju ar telefonu filmētu klipu. Kāds cilvēks ar visu skaņu no savas mājas loga filmēja Pasaules tirdzniecības ēkas debesskrāpi 2001.gada 11.septembrī. Un vēl kāds cilvēks, kas bija blakus, piesauca Jēzus Vārdu rupji un nevietā. Viņš nolādēja Dievu. Tev nebūs Dieva Vārdu nelietīgi valkāt! Tev nebūs lamāties, ņemot mutē Dieva Vārdu.

4. “Piemini sabata dienu.”

Tā ir septītā diena, kuru Dievs ir nolicis, lai mēs to svinam. 2.Mozus grāmatā ir rakstīts, ka mums jātur sabata diena , jo Dievs, pasauli radot, tajā dienā atpūtās. 5.Mozus grāmatā rakstīts, ka jātur sabata diena, jo pašiem mums jāatpūšas. Kopējā nozīme ir šāda – bauslis Vecajā Derībā tiek dots piemiņai, ka Dievs radīja pasauli sešās dienās un septītajā atpūtās. Bet otrs variants ir piemiņai, ka Dievs izveda Savu tautu no Ēģiptes zemes, tāpēc šajā dienā neviens nestrādā. Mēs kristieši svētdienā sanākam kopā un veltām dienu Tam, kas mūs ir izvedis no Ēģiptes zemes. Vēl šis princips nozīmē arī atpūtu. Visiem ir vajadzīga atpūta. Un par sabatu runājot, kristieši pārbīdīja to no sestdienas uz svētdienu. Šis nav ebreju sabats šodien. Ar Jēzus augšāmcelšanos, kas notika svētdienas rītā, nāk klāt vēl viens radīšanas stāsts. Jauna cilvēka radīšana. Jauns radījums caur Kristus augšāmcelšanos. Kā arī atbrīvošana no Ēģiptes notika svētdienā. Nedēļas pirmajā dienā. Augšāmcelšanās ir zīme, ka mēs piederam Dievam. Ja mēs svētdienā sanākam kopā, tā ir zīme, ka mēs piederam Dievam. Sešas dienas miesai, viena diena garam. Nav problēma, ja es atpūšos arī citā dienā. Un problēma nav arī tad, ja es noturu dievkalpojumu citā dienā. Neviens jau nevar arī izskaitīt, kura ir pareizā diena. Svarīgs ir princips, tev būs sabatu turēt. Būs atpūsties un būs veltīt vienu dienu arī Dievam, sanākot kopā dievkalpojumā.

Jaunajā Derībā šī baušļa pārkāpums ir neregulāra dievkalpojumu un grupu apmeklēšana. Kāda Kolumbijas jauniete, 18 gadīga meitene no Cēzera Kastellanosa draudzes. Stāsts par šo meiteni būs tiem, kuri nevar atrast laiku mājas grupiņai. Šī meitene vada 380 grupiņas. Tā ir megadraudze, tur ir vairāki simti tūkstoši cilvēku. Viņa viena nevada visas grupiņas, jo viņai ir savi līderi, kas vada. Bet viņai ir sava līderu grupa. Plus viņa ir studente, kas mācās un pilda mājas darbus, katru nedēļu apmeklē savu līderu grupu, kurā viņa ir, plus viņa vada savu līderu grupu, vada arī atvērto grupu, trīs reizes nedēļā apmeklē slavēšanas grupas mēģinājumus kā dejotāja, kalpo jauniešu kalpošanās sestdienās, svētdienas rītos māca līderu skolā, plus svētdienās viņa ir dievkalpojumā. Tas ir paaugstināts standarts, bet mums – laba mācība.

5. “Godini savu tēvu un māti, lai tu ilgi dzīvotu tajā zemē, ko Tas Kungs Tavs Dievs tev dod.”

Tātad tēva un mātes godāšana ir saistīta ar tavas dzīves ilgumu, varbūt ne tiešā nozīmē, bet dzīve brīvībā. Baušļu sarakstā šis bauslis ir pirms “tev nebūs nokaut”. Tātad tas ir pat svarīgāk par slepkavību. Kāda nozīme tam ir Vecajā Derībā? Šis bauslis nav tikai bērniem, lai tie paklausītu saviem vecākiem, bet tas arī ir vecāku pienākums audzināt bērnus Kristus mācībā. Mērķis ir nodot tālāk ticību Dievam, lai tauta izdzīvotu. Tas aizliedz ļaunus vārdus un darbus pret vecākiem. Vecākiem šis bauslis uzliek pienākumus audzināt bērnus tā, lai bērni iet Dieva ceļus. Mūsdienu sabiedrībā ir ļoti grūti šo bausli viennozīmīgi ievērot, jo bērniem bieži tiek uzlikti dažādi pagāniski standarti, ja vecāki ir nekristieši. Bērnus ir grūti audzināt pēc Dieva standartiem. Kaut gan tev no savas puses ir jāizdara viss, lai tava sirds ir mierīga, ka tu visu esi izdarījis.

Jaunās Derības nozīme. Šī baušļa nozīme nosaka, cik ilgi dzīvosi tu, tava ģimene, tava valsts un tava nācija. Ja ģimene tiek sagrauta, tad tiek sagrauta valsts. Tāpēc nevajag brīnīties, ka ir tādas organizācijas, kas pastāvīgi un lēnām ārda ģimenes. Tās nošķir bērnus no vecākiem, vecākus no bērniem. Dažas organizācijas ir ieņēmušas diezgan ietekmīgu statusu Latvijā. Mērķis ir viens – ārdīt ģimeni un nāciju. Bet bērniem ir jāciena vecāki. Vecākiem savukārt ir jāaudzina bērni dievbijībā, bērniem jāklausa vecāki un vecākiem jāklausa saviem garīgajiem vadītājiem.

“Bērni, klausait saviem vecākiem, jo tā pienākas. Godā savu tēvu un māti,  tas ir pirmais bauslis ar apsolījumu, proti: lai tev labi klājas un tu ilgi dzīvo virs zemes. Tēvi, nekaitinait savus bērnus, bet audzinait un pamācait tos būt paklausīgiem Tam Kungam. Kalpi, paklausait saviem laicīgajiem kungiem kā Kristum bijībā un bailēs ar neviltotu sirdi.” (Pāvila Vēstule efeziešiem 6:1-5)

Ko nozīmē – vecākiem nekaitināt savus bērnus? Lai tavs jā ir jā un nē ir nē. Audzināt mīlestībā un ar stingrību.

Piektais bauslis nozīmē arī garīgos vecākus, tavu mācītāju. Klausiet viņus. Te nav runa par formālu pakļaušanos, jo ir dažādas situācijas, kas jāņem vērā. Nu, piemēram, ja es lūdzu Dievu, bet mamma man to neļauj, tad viņa to nevar man aizliegt, un es lūgšu Dievu. Vecāki ir jāklausa, bet Dievam ir jāklausa vairāk. Ja mans tēvs ir pasaulīgs un aicina mani iedzert, tad es viņu, protams, neklausīšu. Un kad tavs tētis un mamma ir veci, tad tavs pienākums ir parūpēties par viņiem. Mūsu pienākums ir rūpēties par vecākiem, neskatoties uz to, kā viņi mūs ir audzinājuši.

6. “Tev nebūs nokaut.”

Jautājums – vai drīkst nogalināt? Un atbilde ir – jā, kara laikā. Tas nenozīmē to, ka, ja būs karš es sākšu savus kaimiņus nogalināt. Runa ir par miera laiku, tad tā ir kara darbība, jo tu aizstāvi savu zemi. Jā, tev nebūs nokaut, izņemot kara gadījumu, kad, aizstāvot savu zemi un aizsargājoties, es varu savu ienaidnieku nogalināt, protams, bez pārmērībām, spīdzināšanām un uzšķēršanām. Kouplends reiz teica, ka, ja viņš ietu pa ielu un viņa ģimenei uzbruktu bruņoti laupītāji, tad viņš mīlestībā paņemtu ķieģeli un sašķaidītu viņiem galvas. Es to, protams, neiesaku, jo labāk ir bēgt šajā gadījumā, lai netiktu cietumā par aizstāvēšanos. Tātad šis bauslis attiecas uz nokaušanu kā uz kriminālnoziegumu, bet neattiecas uz pretinieku nogalināšanu karā vai arī uz nāves sodiem pēc likuma. Mūsu valstī nav nāves soda, bet, ja tāds būtu, tas nebūtu pret bībeliski. Šis bauslis piešķir tiesības dzīvot ikvienam, tas aizliedz atņemt otram dzīvību.

Jaunās Derības skatījumā ir grūtāk ievērot šo bausli.

„Jūs esat dzirdējuši, ka vecajiem ir sacīts: tev nebūs nokaut, un, kas nokauj, tas sodāms tiesā.
Bet Es jums saku: kas uz savu brāli dusmo, tas sodāms tiesā; bet, kas saka uz savu brāli: ģeķis! 
 tas sodāms augstā tiesā; bet, kas saka: bezdievis!  tas sodāms elles ugunī.” (Mateja evaņģēlijs 5:21-22)

Zini, tie cilvēki, kas šķeļ draudzi, aprunā, noskaņo cilvēkus pret draudzi, kalpo velnam. Tādēļ daudzi cilvēki no draudzes tiek pazudināti, un tā ir slepkavība. Ir divi iemesli, kāpēc tu vari tikt padzīts no šīs draudzes. Pirmkārt, ja tu skaļi, traucējoši uzvedies. Otrkārt un galvenokārt, ja tu aprunā mūsu draudzi, tad tev ir aizliegts nākt, jo būtībā tu esi slepkava pēc Jaunās Derības standarta. Ja netiekam ar tādiem galā, tiek izsaukta policija. Bieži vien šie šizofrēniķi paši izsauc policiju un stāsta viņiem visādas pasaciņas. Paldies Dievam, ka policijas modrā acs ir uztrenēta un viņi uzreiz atpazīst, ar ko viņiem ir darīšana.

„Es lieku jums pie sirds, brāļi, ņemiet vērā tos, kas rada šķelšanos un pretestību tai mācībai, ko esat mācījušies: vairieties no viņiem!” (Pāvila Vēstule romiešiem 16:17)

Katrs, kas savu brāli ienīst, ir slepkava, un jūs zināt, ka neviens slepkava nepatur sevī mūžīgo dzīvību.” (Jāņa 1.vēstule 3:15)

Tātad tev ir jāpiedod, ja tevī parādās naids pret kādu cilvēku. Jo ienīstot tu skaities slepkava un nevari paturēt mūžīgo dzīvību. Taču ir gadījumi, kad sanāk kādu nosaukt, piemēram, par stulbu. Vai vienmēr tu tāpēc esi pielīdzināms slepkavam? Ir jāsaprot, kāpēc tu tā pateici par otru. Varbūt viņš tiešām rīkojās stulbi un nepareizi.

Bet, kam to nav, tas ir akls un stulbs.” (Pētera 2.vēstule 1:9)

Ir jāzina kopaina, kad cilvēkam tiek pateikts, ka viņš patiešām rīkojas stulbi, kas šajā gadījumā viņam var nākt tikai par labu, likt viņam apdomāties, vai viņš patiesi nerīkojas nepareizi. Atklāt cilvēkam, ka viņš rīkojas stulbi, dažreiz pat ir viņa dzīvības glābšana.

7. “Tev nebūs laulību pārkāpt.”

Vecajā Derībā tas nozīmēja vīra īpašumtiesības uz savu sievu un uz pēcnācējiem. Tolaik ļoti svarīga bija dokumentu sakārtošana par īpašumiem, sievām un bērniem. Taču, ja vīrs ņēma kādu sievu, kas bija cita sieva, viņu tad nomētāja ar akmeņiem pēc tā laika esošajiem likumiem. Šis bauslis kaut kādā mērā ir saistīts ar bausli “tev nebūs zagt”. Jā, viņi toreiz ņēma pa vairākām sievām, dažiem bija pat vairāki simti sievu, piemēram, Salamanam. Dievs viņu pat īpaši par to nenosodīja. Taču problēma bija tā, ka caur šīm sievām Salamanam sākās elku pielūgsme. No paša radīšanas sākuma daudzsievība nebija Dieva griba, taču kaut kādā mērā Dievs Izraēlā to pieļāva. Ellē par daudzsievību neviens nenokļuva. Vai šodienas vīrieši gribētu dzīvot tajā laikā? Sievas bez vīriem toreiz nebija nekas. Paldies Dievam, ka mēs nedzīvojam tajā laikā, vai ne? Tāpat šis bauslis saistās ar uzticību. Dievs salīdzina laulības pārkāpšanu ar uzticības pārkāpšanu Sev. Ko Jēzus vēl teica par Veco Derību?

Ir arī sacīts: kas no savas sievas šķiras, tas lai tai dod šķiršanās rakstu.” (Mateja evaņģēlijs 5:31)

Vecajā Derībā, lai izšķirtos, bija jākārto sarežģīti šķiršanās dokumenti.

Jaunajā Derībā Jēzus paaugstina standartu.

„Bet Es jums saku: ikviens, kas no savas sievas šķiras, izņemot netiklības gadījumu, tas viņu spiež laulību pārkāpt; un, ja kas atšķirtu precē, tas pārkāpj laulību.” (Mateja evaņģēlijs 5:32)

Viņš saka tiem: “Mozus jums atļāva šķirties no savām sievām jūsu cietsirdības dēļ, bet no iesākuma tas tā nav bijis. Bet Es jums saku: kas no savas sievas šķiras, ja ne netiklības dēļ, un prec citu, tas pārkāpj laulību; un, kas atšķirtu prec, tas pārkāpj laulību.” (Mateja evaņģēlijs 19:8-9)

Redzam, ka Dieva plāns jau no paša iesākuma bija, ka katram vīram uz mūžu ir viena sieva, izņemot gadījumus, ja viens no partneriem pārkāpj laulību vai nomirst. Tad var precēt citu, bet Pāvils iesaka, ka labāk pēc tam vairs neprecēties, ka pirmo uzticību nevajag lauzt. Tikai viens vīrs un tikai viena sieva – tas ir Dieva unikālais plāns.

„Jūs esat dzirdējuši, ka ir sacīts: tev nebūs laulību pārkāpt.” (Mateja evaņģēlijs 5:27)

Bet ko Jēzus par to saka?

„Bet Es jums saku: ikviens, kas uzskata sievu, to iekārodams, tas ar viņu laulību jau ir pārkāpis savā sirdī.” (Mateja evaņģēlijs 5:28 )

Ja runa ir par cilvēku, kas nav tavs laulātais partneris, pat iekāres domas par viņu un arī pornogrāfija ir laulības pārkāpšana. Nu, ko lai saka? Jācīnās. Sekss ārpus laulības ir laulības pārkāpšana. Viss ir ļoti vienkārši. Pat medicīniski ir pierādīts, ka informācija no iepriekšējiem seksa partneriem paliek cilvēkā. Mēs pat iedomāties to nevaram, kā tas viss iespaido mūs.

8. “Tev nebūs zagt.”

Pamatideja šim bauslim Vecajā Derībā ir cilvēka brīvība. Šis bauslis attiecas uz cilvēku pamatīpašumu, uz personīgās brīvības sargāšanu. Bauslis aizliedz manipulēt ar citu cilvēku dzīvēm un īpašumiem. Tātad neņem to, kas pieder citam. Īpaši tas attiecas uz cilvēku pārdošanu verdzībā.

Jaunajā Derībā nekas īpaši nav mainījies. Te ietilpst godīgi darījumi, godīgums visās lietās ar cilvēkiem, aizliegta jebkāda krāpnieciska forma. Ja tā padomā, tad šo bausli nav iespējams pilnībā izpildīt. Es taču neesmu zaglis, bet, vai vienmēr viss manā dzīvē ir bijis pilnīgi godīgi un tīri?

9. “Tev nebūs nepatiesu liecību dot pret savu tuvāko.”

Vecajā Derībā šis bauslis tika dots, lai tiesā neapsūdzētu un nenotiesātu nevainīgu cilvēku. ASV kādreiz tiesā lika roku uz Bībeles un zvērēja teikt tikai patiesību.

Jaunajā Derībā šis bauslis aizliedz melot vispār. Bauslis aizsargā cilvēka slavu, vārdu, reputāciju. Mēs nedrīkstam runāt nekādus melus par cilvēku. To mēs arī varam izlasīt nākamajos pantos.

„Nemelojiet cits citam.” (Pāvila Vēstule kolosiešiem 3:9)

„Bet jūsu vārdi lai ir: jā, jā! nē, nē! Kas pāri par to, tas ir no ļauna.” (Mateja evaņģēlijs 5:37)

Šeit pat nav runa par nepatiesu liecību, bet to, ka sacītais ir jāizpilda. Tajā pašā laikā, situācija var būt tāda, ka tu savā mājā esi noslēpis Činu un Čanu, Ziemeļkorejas kristiešus, kuri tiek vajāti. Vai tu atzīsies, ka viņi ir pie tevis? Nē, protams, ka neatzīsies. Tāpat meloja arī tie, kas no ārzemēm valstī nelegāli ieveda Bībeles. Kad apmeklējām Prāgas pili, lai tiktu pils pagalmā, bija jāiziet pamatīga pārbaude. Mūs patiešām ļoti pamatīgi pārbaudīja, jo Prāga ir pilna ar drošības sargiem un policistiem. Kad man netīšām nokrita 2 l ūdens pudele, joka pēc iesaucos: bomba! Paldies, Dievam, ka neviens par to īpaši nesatraucās, pat pasmējās, jo saprata, ka tas ir joks. Bet es sameloju, tā nebija bomba, tas bija tikai ūdens. Tev nebūs nepatiesu liecību dot!

10. “Tev nebūs iekārot.”

Vecajā Derībā šis bauslis novērsa jebkādu grēku jau saknē. Tātad visi iepriekš minētie baušļi savā ziņā ir ietverti šajā vienā. Tev nebūs iekārot, slepenībā par to vai šo pat sapņot. Vecajā Derībā šis ir vienīgais bauslis, par kuru nevarēja sodīt. Neviens jau nezina, kas tevī ir iekšā, par ko tu domā.

Arī šodien neviens par to nezina, bet Dievs gan visu zina. Jaunās Derības konteksts ir vienkāršs: kontrolē savas acis, savu domu dzīvi un savu iztēli.

„Bet Jēzus tam sacīja: „Tev būs Dievu, savu Kungu, mīlēt no visas savas sirds un no visas dvēseles, un no visa sava prāta. Šis ir augstākais un pirmais bauslis. Otrs tam līdzīgs ir: tev būs savu tuvāku mīlēt kā sevi pašu. Šinīs abos baušļos ir saņemta kopā visa bauslība un pravieši.” (Mateja evaņģēlijs 22:37-40)

Tātad bauslības centrs ir mīlestība pret Dievu un cilvēkiem. Turot 10 baušļus pret Dievu un cilvēkiem, tu izrādi mīlestību pret viņiem. Viss ir ļoti vienkārši. Rīkojies pret cilvēkiem saskaņā ar Dieva gribu, neatkarīgi no tā, kā tu jūties. Jēzus mums māca mīlēt savus ienaidniekus, nevis ienīst.

„Jo baušļi: tev nebūs pārkāpt laulību, tev nebūs nokaut, tev nebūs zagt, tev nebūs iekārot un ja vēl ir kāds cits bauslis, saņemami kopā šinī vārdā, proti: mīli savu tuvāko kā sevi pašu. Mīlestība tuvākajam ļaunu nedara: tātad bauslības piepildījums ir mīlestība.” (Pāvila vēstule romiešiem 13:9-10)

Mīlestība nav sajūtas, bet 10 baušļu pildīšana pret Dievu un cilvēkiem. Lūk, šī ir mīlestības definīcija. Tu nejūti mīlestību? Sāc praktizēt to, tad tu sajutīsi. Un paturi prātā – Vecajā Derībā baušļu pildīšanu valsts varas realizēja piespiedu kārtā. Par baušļu pārkāpumiem pienācās sodi. Jaunajā Derībā tev nekad neviens nevarēs piespiest turēt baušļus. Tas notiek brīvprātīgi, iekšējā ticībā. Protams, par zagšanu mūsu valstī ir likumi, bet lielākoties baušļus mēs pildām iekšējā ticībā un brīvprātīgi. Vēl paturi prātā, ka Vecās Derības Dieva tiesa balstījās uz likumu izpildīšanu. Tātad man kaut kas ir jāizdara, un tad es patikšu Dievam, bet Jaunajā Derībā viss ir balstīts uz cilvēka iekšējām izmaiņām. Es esmu piedzimis no augšas, es mainos, es gribu līdzināties Dievam, nevis baidos no soda!

Vecajā Derībā ir: tev nebūs, tev nebūs, tev nebūs. Jaunajā Derībā ir: tu vari, tu vari, tu vari!

Desmit baušļi nav ceļš uz glābšanu. Jēzus ir ceļš uz glābšanu. Un baušļi garantē tavu brīvību, tavu izaugsmi un ceļu līdz galam. Posts pasaulē un tavā dzīvē, lāsti, slimības un dažādas neveiksmes visbiežāk ir saistītas ar 10 baušļu nepildīšanu gan pamata, gan arī paaugstinātajā standartā. Mēs kā kristieši esam izglābti, turam baušļus, bet kaut kur kaut kas tomēr klibo. Tas var izraisīt mūsu dzīvēs sekas, lāstus, slimības un neveiksmes, tāpēc es aicinu: atgriezies no grēkiem, pieskaņojies Dieva gribai, saņem Dieva svētības un vairojies, un esi svētīts! Ir labi un pareizi tuvoties Dievam caur pieskaņošanos Viņa perfektajai gribai, Viņa standartiem. Viss posts pasaulē ir tikai tāpēc, ka mēs neturam Dieva principus.

„Ar to Viņš mums ir dāvinājis ļoti lielus un dārgus apsolījumus, lai jums ar tiem būtu daļā pie dievišķas dabas, jums, kas esat izbēguši no tā posta, kas kārību dēļ ir pasaulē.” (2.Pētera vēstule 1:4)

Tu esi izbēdzis šim postam, tu esi glābts, tu esi brīvs. Tu vari maksāt cenu un līdz mūža galam pilnveidoties, augt Dieva gribā un būt Viņa svētīts un būt par svētību arī citiem. Āmen.

Mācītāja Mārča Jencīša svētrunu pierakstīja Ieva Našeniece, Marija Ostrovska un Elita Meirāne, rediģēja Ieva Našeniece