Šodien mums ir interesanta tēma – “Seksualitāte”. Es mācīšu kā saīsinātā Bībeles skolas nodarbībā un apsolu, ka būs interesanti. Šī ir tēma, par kuru daudzās draudzēs klusē, bet tieši šis bieži vien ir tas iemesls, kāpēc cilvēkiem sākas problēmas. Mēs nevaram ieskatīties otra cilvēka sirdī un domās, bet tieši seksuālas dabas problēmas ir cēlonis skābai sejai, cilvēks kļūst lecīgs un neapmierināts, un draudzē pēkšņi viņam ir par maz mīlestības. Seksualitāte ir tā mūsu dzīves sfēra, kuru mēs protam rūpīgi noslēpt, maz par to zinām un nezinām, ko par to saka Bībele jeb kāds ir Dieva prāts. Velns to lieto mūsu nezināšanas dēļ, cilvēki dzīvo vai nu nepareizā vainas apziņā, vai arī visatļautībā, kas rada postu gan viņu pašu, gan tuvo cilvēku dzīvēs. Tāpēc esmu nolēmis, ka šo tēmu mums vajag sīki izpētīt. Šī tēma arī tiks iekļauta mūsu draudzes Bībeles skolā; līdz šim skolā mācīja par laulību, bet par seksuālo dzīvi – ļoti maz. Visi, kuri turpmāk mācīsies šajā skolā, to apgūs, jo tas ir ļoti svarīgi. Ir trīs lietas, uz kurām krīt visi cilvēki, arī kristieši – sekss, nauda un vara. Ar seksualitātes problēmām mierīgi var tikt galā.
Kāpēc ir svarīgi zināt Dieva prātu par seksualitāti? Kāpēc ir svarīgi zināt, ko par to saka Bībele? Dievs mūs ir radījis un pazīst mūs labāk nekā mēs paši sevi pazīstam. Ja es gribu pazīt pats sevi, vispirms man ir jāiepazīst Dievs caur Dieva vārdu. Un, iepazīstot Bībeli, es iepazīstu arī sevi – kā Dievs mani ir uzbūvējis, kāpēc es tā jūtos, kāpēc es tā rīkojos. Tādēļ, lai saprastu sevi un citus cilvēkus, ir svarīgi saprast Dieva vārdu. Pirmkārt, lai Dieva priekšā spētu dzīvot Viņam patīkamu dzīvi un būt Dieva svētītam itin visā. Seksualitāte neietekmē tikai vienu tavas dzīves sfēru, bet gan visu dzīvi. Seksuālu problēmu rezultātā atnāk depresija, atstumtība un citas lietas, kas var izraisīt problēmas darbā, finansēs, veselībā un attiecībās ar cilvēkiem. Ir svarīgi zināt Dieva prātu attiecībā uz seksualitāti, lai mēs paši dzīvotu pilnvērtīgu un harmonisku dzīvi visā kopumā. Mums ir jāzina Dieva domas par seksualitāti, lai nedzīvotu nepareizā vainas un nosodījuma apziņā. Ir daudz un dažādi mīti, meli, puspatiesības un alošanās tieši kristiešu vidū un draudzēs, kas ir pareizi un kas ir nepareizi; seksualitāte ir dota mums katram, bet cilvēki par to kaunās, baidās par to runāt, kaut ko dara, kaut ko nedara un domā, ka grēko. Tāpēc šos mītus mēs šodien izklīdināsim. Par seksualitāti ir jāmācās arī tāpēc, lai dzīvotu pilnvērtīgu intīmo dzīvi, un tas vairāk attiecas uz cilvēkiem, kas ir laulībā, un ne tikai. Tev ir jāzina par seksualitāti, lai izvairītos no nevajadzīgām problēmām.
Piemērs no dzīves. Mana sieva stāstīja, ka kāda sieviete kaimiņos kādu dienu nolēma slīcināties, jo viņai bija sākušās mēnešreizes. Un viņai neviens par to nebija izstāstījis, viņa nezināja, kas tas ir, un viņa domāja, ka ir beigas – pa tādu intīmu vietiņu sāk gāzties asinis. Viņa domāja, ka tā ir kauna lieta, par ko vispār nevar runāt, un izlēma padarīt sev galu. Un tāds gadījums nav vienīgais, es personīgi pazinu meiteni, kura izmisumā skraidīja pa māju, saucot: “Asinis, asinis, asinis!” Vecāku pienākums ir pašiem zināt Dieva prātu par cilvēka ķermeni un seksualitāti un izglītot par to savus bērnus.Tādēļ, ka vecāki to nedara, mācītājs to izdarīs viņu vietā. Nebūs nekas pikants, atsevišķi vārdi būs iešifrēti tā, ka tas būs saprotams tikai pieaugušajiem, taču lielāka daļa, ko stāstīšu, būtu jāzina arī bērniem, no kāda vecuma – tas jāizlemj vecākiem.
Ir vairākas pilnīgi skaidras lietas, kuras par seksualitāti ir rakstītas Bībelē. Tas nozīmē, ka šajās lietās nav variantu, bet ir tā, kā ir rakstīts Dieva vārdā. Bet ir arī tādas rakstvietas jeb Bībeles konteksts, kas ir pelēkās zonas. Pelēkā zona ir ne balts, ne melns, bet jāizdomā ir tev pašam. Tāpēc nedomā, ka šodien tev būs atbildes uz visiem jautājumiem. Mērķis nav dot izsmeļošas atbildes uz pilnīgi visu, bet likt tev pašam domāt. Varbūt, ka to, ko vajag tev, nevajag tavam kaimiņam. Varbūt kaimiņš domā, ka tev to vajag, bet patiesībā tev to nevajag. Es mācīšu Dieva vārdu, bet tu domā līdzi – ko tev vajag vai nevajag, kas tev ir pareizi vai nepareizi. Pelēkās zonas ir tādas, kuras vienam der, bet otram neder, tās ir šaubīgas, kur nevar teikt ne jā, ne nē. Bībelē konkrēti tas nav rakstīts. Tāpēc Pāvils saka: “Tā nav tā Kunga pavēle, bet es to saku.” “(..) tur man nav mūsu Kunga pavēles; es izsaku tikai savas domas kā tāds, kam Tas Kungs piešķīris Savā žēlastībā uzticību.” (1. Korintiešiem 7:25) Pāvils saka to, ka viņam ir Svētais Gars un viņš domā, ka ir tā. “Es domāju, ka arī man ir Dieva Gars.” (1. Korintiešiem 7:40) Arī es izteikšu savas domas, bet tas nenozīmē, ka to saka Dievs. Tev pašam jāizlemj un jāizvērtē tas, ko es šodien runāšu. Arī tev pašam jāmeklē informācija par kādām lietām, piemēram, ko par to saka ārsti, un jāizlemj.
“Tad nu ej, ēd savu maizi ar prieku un dzer savu vīnu ar priecīgu sirdi, jo Dievs jau no sākta gala tādu tavu rīcību ir atzinis par labu. Nēsā allaž baltas drēbes, un lai tavai galvai netrūkst svaidāmās eļļas. Baudi šo dzīvi ar savu mīļoto sievu visās tajās ātri zūdošās dzīves dienās, ko Dievs tev ir piešķīris zem saules, cauri visam tavam niecības pilnam mūžam; patiesi, tas ir tas, kas piekrīt tev šai mūžā, un tas ir atalgojums tev par pūlēm, kādām tu nododies zem saules.” (Salamans mācītājs 9:7–9)
Salamans māca baudīt dzīvi. Viņš māca nēsāt labu apģērbu, strādāt un nopelnīt, neaizmirst atpūsties un palutināt sevi. Ir arī kaut kādi prieki šeit virs zemes, ko Dievs mums ir piešķīris, lai mēs tos baudītu. Dievs pie baudām ir ietvēris arī seksuālo dzīvi. “Čikāgas piecīši” dziedāja tādu dziesmu – “Sekss ir labs, sekss ir labs, jo to dara mamms un paps”. Es varu apliecināt to, ka Dieva vārds mums māca to, ka sekss ir labs. “Baudi šo dzīvi ar savu mīļoto sievu visās tajās ātri zūdošās dzīves dienās, ko Dievs tev ir piešķīris zem saules.”
1. Seksualitāte ir Dieva dāvana, no kuras nav jākaunas. Tieši draudzēs un kristiešu aprindās tā ir lieta, no kuras nezin kāpēc kaunās. Tas nenozīmē, ka tev visiem ir jāstāsta savi seksuālie piedzīvojumi. Tas, ko tu dari ar savu sievu vai vīru, ir jūsu abu intīma lieta, un tā nav lieta, par kuru būtu jāizliekas, ka nekā tāda nav, kā padomju laikos nebija narkomānija, sekss, pedofilija un homoseksuālisms, bija tikai alkoholisms un komunisms. Šis pirmais punkts faktiski ir pats svarīgākais – seksualitāte ir Dieva dāvana cilvēkam, un no tās nav jākaunas.
2. Laulības pārkāpšana jeb netiklība un sekss ir divas dažādas lietas. Tas ir otrs svarīgākais punkts. Dažādas seksuālās darbības nav laulības pārkāpšana jeb netiklība. Seksualitāte ir laba un teicama. Netiklība ir sekss ārpus laulības, nevis dažādas seksuālas darbības. To ir svarīgi saprast, un tas ir pamatu pamats visai šai tēmai. Kāpēc tas ir jāsaprot? Ja kāds dara kādas seksuālas darbības, kas nav laulības pārkāpšana ar citu sievieti vai vīrieti, tā nav netiklība vai laulības pārkāpšana, – tās vienkārši ir seksuālas darbības. Pretējā gadījumā tu vari mocīties vainas apziņā par kaut ko, ko esi darījis vai skatījies. Tālāk tu uzzināsi, ko Bībele, Jēzus saka par laulības pārkāpšanu. Vienkāršiem vārdiem sakot, laulības pārkāpšana jeb netiklība ir sekss ārpus laulības, pirms laulības vai arī tad, kad precētais atrod sev citu partneri.
3. Ir seksuāla rakstura lietas, kas nav rakstītas Bībelē, tomēr tas nenozīmē, ka tas nav grēks. Tāpat ir seksuālas lietas, par kurām ir rakstīts Bībelē, bet tas nenozīmē, ka tas ir grēks. Piemēram, es nevaru Bībelē atrast Rakstu vietas, kur Dievs saka nenodarboties ar seksu ar mirušu cilvēku. Mēs zinām, ka ir cilvēki, kuriem ir psihiskas novirzes, un ir tāda lieta kā nekrofilija. Arī šī ir pamatlieta visam pārējam, ko mācīšu.
4. “Un ikviens, kas šos Manus vārdus dzird un nedara, pielīdzināms ģeķim, kas savu namu cēlis uz smiltīm. Kad stiprs lietus lija un straumes nāca un vēji pūta un gāzās namam virsū, tad tas sabruka; un posts bija liels.” (Mateja 7:26–27) Nams ir domātas arī attiecības, kuras mēs veidojam, arī laulībā. Un Bībele saka – tas, ko mēs ceļam uz smiltīm, ne uz Dieva vārda, sabruks. Tāpēc primārais nosacījums ideālam seksam ir mīlestība uz Kristu un uz cilvēkiem. Ja tu esi precējies un vēlies, lai tev ir ideāls sekss, tas ir atkarīgs no tavām attiecībām – tā, kā tu mīli Dievu, jo nevar pilnībā mīlēt cilvēku, ja tu nemīli Dievu. Manas domas ir tādas, ka vislabākais sekss var būt tikai jaunpiedzimušiem kristiešiem, kuri dzīvo Dieva gribā. Jo sekss ir kaut kas vairāk par fiziskām sajūtām. Tikai mīlestības pilnās attiecībās sekss var būt pilnvērtīgs, mīlestībā, kurā ir gan lēmums, gan emocijas, gan seksuālas attiecības. Attiecības ir jāceļ uz Kristus pamata.
Mīlestībai ir trīs veidi – agape, fileo un eross. Agape mīlestība ir mīlestība augstākajā formā, tas nozīmē lēmumu mīlēt. Fileo mīlestība ir emocionālā mīlestība. Eross mīlestība ir erotiskā jeb seksuālā mīlestība, kas ir tikai starp laulātiem cilvēkiem. Pilnvērtīga mīlestība laulībā ir tikai tad, kad visas šīs trīs mīlestības darbojas kopā. Nevar būt tikai agape, bet bez fileo. Nevar būt tikai seksuālā mīlestība, bet nav fileo un nav agape. Tad tas nebūs pilnīgi un mīlestība būs kroplīga. Starp draugiem ir agape un fileo, bet nav seksuālā mīlestība. Ja tev pret draugu ir tikai agape mīlestība, bet nav fileo mīlestība, tāda draudzība ir nožēlojama. Slikti ir arī fileo mīlestība bez agape jeb lēmuma, jo tad jebkurā brīdī, kad nav jūtu, mīlestība kļūst neuzticama. Pareizai mīlestībai jābūt visiem veidiem. Ja arī kaut kas trūkst, ir jāievēro pareizā secība – agape, fileo un seksuālā mīlestība laulībā. Kāda ir atšķirība starp seksu patiesā mīlestībā un bez mīlestības? Atšķirība ir tāda pati kā sekss dzīvnieku starpā un sekss cilvēku starpā. Ja tu nemīli to cilvēku, ar kuru tu nodarbojies ar seksu, tad sekss ir vienkārši tāpat kā suņiem, trušiem un kaķiem – instinktīvs miesas apmierinājums. Un tu esi tik daudz palaidis garām. Sekss bez mīlestības ir dzīvniecisks. Sekss nav saistīts tikai ar to, kas ir starp kājām. Sekss nav tikai fiziskas baudas, tas ir kaut kas daudz vairāk, un tā ir Dieva dāvana, kuru patiesībā mēs neviens līdz galam neizprotam. Tā ir Dieva dāvana, ar kuru jārīkojas tā, kā Radītājs to ir paredzējis.
Bībelē var lasīt Salamana “Augsto dziesmu”. Ir dažādi skaidrojumi par to, kas ir “Augstā dziesma”. Daudzi to skaidro kā Dieva mīlestību uz Izraēlu, Savu tautu, jeb cilvēku attiecības ar Dievu. Patiesībā šīs grāmata ir tikai un vienīgi par romantisko, erotisko un seksuālo mīlestību. Tur nav domāts nekas cits, tikai attiecības starp diviem cilvēkiem, vīrieti un sievieti. Tur ir pieminētas krūtis un citas lietas. Kas notiek tad, kad cilvēki visu sāk skaidrot pārgarīgi? Tad draudze ir iegājusi tādā reliģijas formā, kas noliedz seksualitāti, ko Dievs ir radījis un atzinis kā labu. Piemēram, katoļu priesteriem ir aizliegts precēties, protams, cilvēks pats izvēlas, bet, ja tu gribi būt katoļu priesteris, tev jāpieņem, ka tu neprecēsies. Dieva dēļ ir iespējams atteikties no seksa, bet katoļu baznīcas neprecēšanās kārtība nav pamatota Bībelē, jo Dievs ir radījis seksu kā labu. Mēs dzirdam dažādus skandālus no katoļu baznīcas puses – priesteri to nevar darīt tā, tāpēc viņi dara to citādāk. Un kāpēc “Augsto dziesmu” tā sauc? Jo tā ir pati skaistākā dziesma, par kuru visvairāk arī dzied, ļoti maz dzied par politiku. Iemīlējies cilvēks pēkšņi sāk dziedāt, dzejot un gleznot. Mīlestība – tas ir spēks! Ja tu neesi mīlējis vai nemīli, man tevis ir žēl, bet varbūt tev tas viss tikai priekšā. Mīlestība ir pašas spēcīgākās jūtas.
Ko Bībele saka par seksu?
“Un Dievs Tas Kungs sacīja: “Nav labi cilvēkam būt vienam; Es tam darīšu palīgu, kas atbilstu viņam.” Tad Dievs Tas Kungs veidoja no zemes ikvienu lauka zvēru un ikvienu putnu gaisā un pieveda tos pie cilvēka, lai redzētu, kādā vārdā viņš tos nosauks, un, kā cilvēks nosauktu ikvienu dzīvu radījumu, tāds lai būtu tā vārds. Un cilvēks nosauca vārdā visus lopus, visus putnus gaisā un visus lauka zvērus, bet viņš neatrada palīga, kas viņam atbilstu. Un Dievs Tas Kungs lika cietam miegam nākt pār cilvēku; un tas aizmiga, un Viņš izņēma vienu no viņa ribām, aizpildīdams vietu ar miesu. Šo ribu, ko Viņš no cilvēka bija ņēmis, Dievs Tas Kungs izveidoja par sievu un pieveda to pie cilvēka. Tad cilvēks sacīja: “Šī tiešām ir kauls no mana kaula un miesa no manas miesas! Un viņa sauksies par sievu, jo tā ir no vīra ņemta. Tādēļ vīrs atstās tēvu un māti un pieķersies savai sievai, un tie kļūs par vienu miesu.” Un tie abi – cilvēks un viņa sieva – bija kaili, bet tie nekaunējās viens otra priekšā.” (1. Mozus 2:18–25)
Tā ir tikai viena rakstvieta, bet cik daudz informācijas no Dieva vārda! Dievs radīja vīrieti, izņēma vienu ribu un radīja sievieti. Tātad seksuālas attiecības Dievs ir paredzējis starp vīrieti un sievieti. Starp cik vīriešiem un cik sievietēm Dievs ir paredzējis seksu? Starp vienu vīrieti un vienu sievieti. No iesākuma Dievs tā ir redzējis un iekārtojis. Dievs cilvēkam radīja draugu, tātad laulība vispirms ir tāpēc, lai laulātais partneris būtu vistuvākais draugs. Cik gan bieži laulātais partneris ir vistuvākais ienaidnieks. Sekss nemaz nav primārā lieta, bet svarīgāks ir draugs, tātad cilvēks. Ādams un Ieva bija kaili un viens otra priekšā nekaunējās. Ko tas nozīmē? Viņi bija pilnīgi atklāti viens otra priekšā, viņi viens otram stāstīja savus piedzīvojumus un pārdzīvojumus un neslēpa neko. Viņi bija pilnīgā harmonijā, nebija nekādas neuzticības, nebija nekas slēpjams, viņi nekaunējās viens otram atklāt savu ķermeni. Viņi apbrīnoja viens otru. Normālā laulībā nav svarīgs dibena apkārtmērs, deguna lielums vai citi izmēri, tam nav nozīmes. Ja tu patiešām mīli otru cilvēku, tad tu mīli viņu tādu, kāds viņš ir, un pieņem viņu tādu, kāds viņš ir. Ja tas nav, seksuālas attiecības nebūs pilnvērtīgas vai arī vispār ar laiku beigsies. Vīrs un sieva nekaunas viens no otra un pilnībā viens otram uzticas. Viņi ir labākie draugi. Pie šīs pašas tēmas es vēlos piebilst, ka precētiem cilvēkiem laulībā ir liela kļūda mīlēties tikai tumsā, jo tā redz nav pieklājīgi un ir kauns, taču pašiem pirmajiem cilvēkiem nebija kauns. Ja sieva neatklājas vīram, pēc tam nav jābrīnās, ka viņš skatās uz citām. Un otrādi – ja vīrs neatklājas sievai, tad nav jābrīnās, ka viņa sapņo par citu. Ja vīrs sievai nesaka labus vārdus, tad viņa gaidīs tos no citiem. Viss ir saistīts, cilvēks ir cilvēks, un Dievs ir paredzējis to, kā ir jābūt. Pat ja tu esi jaunpiedzimis kristietis un tev tas pietrūkst, tas ir vajadzīgs. Jebkurā laulībā, kura nav ideāla, ir risks uz dažādiem pārkāpumiem gan vienam, gan otram. Tiem cilvēkiem, kuri ir laulībā, ir pareizi otrai pusei izrādīt savu ķermeni un nekaunēties no tā, pieņemt vienam otru un apbrīnot. Laulātiem cilvēkiem ir jābūt trīs mīlestības veidiem uz Kristu pamata – agape, fileo un eross, tad tā būs pilnīga mīlestība.
Ir liela kļūda precēties tikai tāpēc, lai tev būtu ģimene. Tu to pēc tam nožēlosi. Ir liela kļūda precēties tikai tāpēc, ka tu gribi bērnus. Arī pēc tam nožēlosi, un vīrs to nožēlos ātrāk nekā sieva. Ir liela kļūda precēties tāpēc, ka tev ir vajadzīgs sekss. Nožēlosi pēc tam. Pat ja šie ir iemesli precībām, es ceru, ka tu sāksi iemīlēt un pieņemt vispirms pašu cilvēku, jo laulībā un seksuālās attiecībās pirmkārt ir cilvēks, viņš vai viņa, un pēc tam ir bērni un sekss. Vissvarīgākais ir cilvēks, un iemesls precībām ir mīlestība – konkrēts cilvēks, kurš tev ir numur viens. Kaut arī Bībele atļauj precēties tikai seksa dēļ vien. Pāvils saka: “Labāk ir doties laulībā, nekā kaist kārībā.” Protams, ka tā ir labāk, bet tas nav ideāli. Pēc tam var arī iemīlēt, bet, ja neiemīl, ir problēma. Kas sievai ir jāmīl vairāk – vīrs vai bērni? Vīrs. Kas vīram jāmīl vairāk – sieva vai bērni? Sieva. Ko tev vairāk vajag – seksuālu apmierinājumu vai savu otro pusi? Otro pusi! Ja tu pie tā turēsies, tev laulībā nebūs problēmu. Pirmkārt ir cilvēks un tikai pēc tam seksuālas attiecības. Ja cilvēks nebūs galvenais iemesls, lai precētos, tad visticamāk būs fiasko, ja vien procesā nemainīsies attieksme.
“Bet netiklības novēršanas labā lai katram ir sava sieva un katrai sievai savs vīrs. Vīrs lai izpilda savu pienākumu pret sievu un sieva pret vīru.” (1. Korintiešiem 7:2–3)
Tik liela seksuālā dziņa, ka labāk ir apprecēties, neskatoties uz to, ka tevi nemīl, ka tu neesi pārliecināts, galvenais, lai ir sekss. Ja tā ir, tad Pāvils saka, lai labāk tad precas, bet tādiem, viņš raksta, savas miesas bēdas gan būs. Un vīrs lai izpilda savu pienākumu pret sievu un sieva pret vīru. Tas ir pienākums netiklības novēršanas labā. Sanāk tā, ka sekss ir priekam un tas ir arī pienākums. Sekss pirmkārt ir radīts priekam, ko tu baudi ar savu vīru vai sievu. Sekss ārpus laulības ir garām mērķim, laulībā – viss ir pareizi. Pāvils runā par seksu, ka tas ir ne tikai priekam, bet arī kā pienākums un bērnu radīšanai.
“Un Dievs radīja cilvēku pēc Sava tēla, pēc Dieva tēla Viņš to radīja, vīrieti un sievieti Viņš radīja. Un Dievs tos svētīja un sacīja uz tiem: “Augļojieties un vairojieties! Piepildiet zemi un pakļaujiet sev to, un valdiet pār zivīm jūrā un putniem gaisā, un katru dzīvu radījumu, kas rāpo pa zemi.”” (1. Mozus 1:27–28)
Sekss ir domāts:
1. Priekam;
2. Pienākums;
3. Bērnu radīšanai.
“Kad Rahēle redzēja, ka viņa Jēkabam nedeva bērnus, tā sāka apskaust savu māsu un teica Jēkabam: “Gādā man bērnus, ja ne, es miršu.” Bet Jēkaba dusmas iekvēlojās pret Rahēli, un viņš sacīja: “Vai tad es esmu Dieva vietā, kas liedzis bērnus tavam klēpim?”” (1. Mozus 30:1–2)
Jēkabam ar Rāheli nebija bērni, viņi pūlējās, bet nebija. Es vēlos nomierināt un iepriecināt tos cilvēkus, kuri ļoti nopūlās, lai dabūtu bērnus. “Gādā man bērnus, ja ne, es miršu.” Bet Jēkabs mīlēja Rāheli un neuztraucās par bērniem, viņa bija tā, kura uztraucas. Kāda ir mācība? Bērni nav primārais, primārais ir cilvēks. Vīrs vai sieva ir svarīgāks par bērniem. Un īpaši vēl tad, kad bērni vēl nav piedzimuši. Vispirms ir pats cilvēks, pēc tam ir sekss priekam, pēc tam arī šad tad pienākums un tikai pēc tam bērnu radīšana. Gan sievām, gan vīriem ir jāatceras arī pienākums viens otram sniegt seksuālu apmierinājumu. Nav jāpūlās, lai taisītu bērnus, ir jāpiedomā pie laba seksa, un tas arī ir viss. Citādi var iestāties riebums no šīm “pūlēm”. Pats galvenais ir rūpēties par attiecībām ar savu laulāto draugu. Domā par mīlestību un labvēlīgu atmosfēru ģimenē. Sekss ir labprātīgs, balstīts uz abpusēju vienošanos, tā nav vergošana otram, bet rūpes vienam par otru.
Ko Vecā Derība saka par seksualitāti? Tur ir daudzi norādījumi par seksualitāti, kas attiecas uz rituālo šķīstību un bauslību, kas šodien līdz ar Jēzus atnākšanu ir atcelts, tas vairāk nav aktuāli, taču arī no tā mēs varam kaut ko mācīties. Daži no Vecās Derības principiem ir aktuāli arī šodien, daži – pilnīgi vērā neņemami. Ir jāsaprot arī tas, ka Jaunā Derība ir jāskatās caur Jēzus vārdiem, bet Vecā Derība jāskatās caur Jauno Derību un Jēzus vārdiem.
“Bet, ja kāds vīrs sastop meiteni, kas ir jaunava un kura vēl nav saderināta, un to sagrābj un pie tās guļ, un tie tiek atrasti, tad tas vīrs, kas pie viņas ir gulējis, lai dod meitenes tēvam piecdesmit sudraba seķeļus, un tā lai kļūst viņam par sievu, tāpēc ka viņš to ir piesmējis; tas viņu nedrīkst atlaist visu savu mūžu.” (5. Mozus 22:28–29)
Šeit ir runa par laulības pārkāpšanu. Ja kāds vīrietis guļ ar neprecētu meiteni, tad viņam ir jāsamaksā sods un tā ir jāņem par sievu, jo viņš to ir apkaunojis. Un viņš to nevar atlaist visu savu mūžu. Laulības pārkāpšana Vecās Derības kontekstā skaitījās tikai tad, ja sieviete piederēja citam vīram, un šis likums attiecās tikai uz sievietēm. Sievietes šodien var pateikties Dievam, ka nepiedzima Vecās Derības laikā. Tā bija vīriešu pasaule. Laulību pārkāpt varēja tikai tad, ja vīrietis gulēja ar sievieti, kura piederēja citam vīram. Tad tos abus nomētāja ar akmeņiem, un tas bija viss. Bet, ja sieviete nebija precējusies, bet viņu piesmēja jeb izvaroja, tad šim vīrietim viņa bija jāņem par sievu. Tajā laikā arī pastāvēja daudzsievība, un vīrieši varēja ņemt vienu neprecētu meiteni pēc otras, bet vienmēr ir tā, ka vienu no viņām mīl vairāk. Piemēram, Jēkabs bija precējies ar Leu un ar Rāheli – vienu viņš mīlēja, bet otru nespēja iemīlēt tik ļoti, un tomēr viņš mīlēja viņas abas. Leu viņš mīlēja ar prātu, bet ar sajūtām nevarēja. Tas viss tika pieļauts, tas notika, un Dievs uz to skatījās caur pirkstiem. Tas nenozīmēja, ka cilvēks ar daudzām sievām nebija ar Dievu, jo tajā laikā tā bija normāla parādība, arī Dāvidam un Salamanam bija vairākas sievas. Laulības pārkāpšana skaitījās tikai tad, kad vīrietis gulēja ar cita sievu, cita vīrieša īpašumu. Jēzus ir ļoti labs, un pēcāk mēs apskatīsim, ko par šo visu ir teicis Viņš. Jēzus saka: „No iesākuma tā nav bijis!” Tikai viena sieviete, viens vīrietis, un abi ir līdztiesīgi. Protams, vīrietis ir dabīgais līderis, un to var redzēt arī pēc miesas būves, taču abi ir līdztiesīgi. Ne sieviete, ne vīrietis nav zemākā statusā, bet katram ir sava loma un savi pienākumi.
„Un, kad kāds vīrs laulību pārkāpj ar precētu sievu un kad viņš laulību pārkāpj ar sava tuvāka sievu, tie ir jānodod nāvei, un viņiem ir mirtin jāmirst – gan pavedējam, gan pavestajai. Un ikvienam vīram, kas guļ ar sava tēva sievu, atsegdams sava tēva kaunumu, kopā ar to ir jāmirst, lai viņu abu asinsgrēks uz tiem paliek.Un, ja kāds vīrs guļ ar savu vedeklu, tad tiem abiem ir mirtin jāmirst, jo viņi abi ir izdarījuši nešķīstību; un lai viņu asinis paliek uz viņiem. Ja vīrs guļ kopā ar vīru, kā tikai mēdz gulēt ar sievu, tad tie abi ir izdarījuši negantību, tiem abiem ir mirtin jāmirst; un lai viņu asinis paliek uz viņiem. Un, ja kāds vīrs ņem sievu un arī tās māti, tā ir negantība; viņu līdz ar abām sievām būs ar uguni sadedzināt, lai jūsu vidū nepaliek negantība. Un, ja kāds vīrs kopojas ar lopu, tad viņam ir mirtin jāmirst, un arī lopam ir jātop nokautam. Un tāpat arīdzan, ja sieva tuvojas dzīvniekam, lai tiktu no tā apieta, tad viņai jātiek kautin nokautai, tāpat arī tam dzīvniekam; tiem jāmirst; un lai viņu asinis paliek uz tiem. Un, ja kāds vīrs ņem savu māsu, sava tēva meitu vai savas mātes meitu, un tas lūko viņas kaunumu, un viņa lūko tā kaunumu, tad tas ir asinskauns, un tādiem jātop iznīcinātiem savas tautas acu priekšā, jo viņš ir atsedzis savas māsas kaunumu; viņam būs nest savu noziegumu. Ja kāds vīrs guļ pie sievas, kas ir slima, un viņš atsedz tās kaunumu, atdarīdams viņas asins avotu, un viņa tam atver savu asins avotu, tad tie abi ir iznīcināmi no savas tautas vidus. Un tāpat arī savas mātes māsas un sava tēva māsas kaunumu tev nebūs atsegt, jo, kas to dara, tas ir padarījis kaunu, atsegdams savu asinsradinieci; tiem būs nest savu noziegumu. Vīrs, kas guļ ar sava tēvoča sievu, tas ir atsedzis sava tēvoča kaunumu, tiem viņu grēks ir jānes; tiem būs jānomirst bez bērniem. Un, ja vīrs ņem sava brāļa sievu, tā ir nešķīstība, viņš ar to ir atsedzis sava brāļa kaunumu; tiem būs palikt bez bērniem.” (3. Mozus 20:10–21)
Arī šajā Vecās Derības rakstu vietā vēlreiz atkārtojas visas iepriekšminētās lietas. Tātad laulības pārkāpšana bija tikai sekss ar kāda cita vīrieša sievu. Un, ja sakars notika ārpus laulības, tad vīrieša pienākums bija šo meiteni apprecēt. Vecā Derība skaidri saka, ka homoseksuālisms, incests un zoofilija ir grēks, kas sodāms ar nāvi. Taču tas vēl nav viss – cilvēki, kuri ar seksu nodarbojās sievietes mēnešreižu laikā, arī tika sodīti ar nāvi. Tādi bija Vecās Derības likumi.
„Vīriešu drēbes nebūs sievietei valkāt, nedz vīrietim apvilkt sieviešu drēbes, bet visi, kas to dara, dara Tā Kunga, sava Dieva, acīs negantību.” (5. Mozus 22:5)
Tātad arī pārģērbšanās pretējā dzimuma drēbēs Dieva acīs tika uzskatīta par negantību.
„Bet, ja guļot vīram sēkla noiet, tad lai viņš mazgā visu savu miesu un ir nešķīsts līdz vakaram. Bet, ja kādai sievai asins sārņi pil no viņas miesas, tad lai viņa top atšķirta septiņas dienas, un, kas viņu aizskar, kļūst nešķīsts līdz vakaram.” (3.Mozus 15:16,19)
Pusaudžu gados puišiem notiek pollūcijas, un tas ir absolūti pareizi un normāli. Tas nozīmē, ka nakts laikā puisim noiet sēkla, un tas nav saistīts ar dzimumaktu. Šis process notiek pats no sevis. Katram vīrietim uzkrājas sēkla, un Dievs ir paredzējis, ka šis šķidrums nonāk ne tikai palagos, bet arī sievā, un tādā veidā rodas bērni. Vecajā Derībā ir teikts, ka šī pollūcija ir nešķīstība, taču tā nav patiesība. Seksualitāte ir no Dieva. Naktī var notikt šis neapzinātais orgasms, taču nereti puiši par to jūtas vainīgi. Tev ir jāzina, ka tas nav nekas slikts, tas viss ir pareizi, un tā ir jābūt. Drīzāk puišiem būtu jāuztraucas tad, ja tas nenotiek. Pubertātes laikā sākas šādas norises, un par tām ir jāpriecājas. Arī meiteņu organismā notiek pārmaiņas, un ikvienai mazai meitenei ir jāzina, ka reiz pienāks brīdis, kad no viņas intīmās vietiņas sāks tecēt asinis. Tas ir normāls process, kas notiek katrai sievietei, un par to mammām savām meitām ir jāstāsta. Tajā brīdī, kad tev, meitenei, sākas menstruācijas, ir jāpriecājas, nevis jāiet slīcināties! Gan meitenei, sākoties mēnešreizēm, gan puišiem, naktī notiekot pollūcijai, ir jāpriecājas, jo šajā brīdī tu kļūsti par sievieti vai vīrieti. Protams, prātā vēl nav notikusi šī nobriešana, taču tavs ķermenis ir gatavs tam, lai jau radītu bērnus. Par šīm lietām nav jāuztraucas un nav jākaunas.
Ko Jaunā Derība saka par seksualitāti?
„Un farizeji nāca pie Viņa, To kārdinādami, un sacīja Viņam: “Vai ir atļauts šķirties no savas sievas katra iemesla dēļ?” Bet Viņš atbildēja un sacīja: “Vai neesat lasījuši, ka Radītājs iesākumā tos radījis kā vīru un sievu, un sacīja: tādēļ cilvēks atstās tēvu un māti un pieķersies pie savas sievas; un šie divi būs viena miesa. Tātad viņi nav vairs divi, bet viena miesa; ko nu Dievs savienojis, to cilvēkam nebūs šķirt.” Tie saka Viņam: “Kā tad Mozus ir pavēlējis dot šķiršanās rakstu un šķirties?” Viņš saka tiem: “Mozus jums atļāva šķirties no savām sievām jūsu cietsirdības dēļ, bet no iesākuma tas tā nav bijis. Bet Es jums saku: kas no savas sievas šķiras, ja ne netiklības dēļ, un prec citu, tas pārkāpj laulību; un, kas atšķirtu prec, tas pārkāpj laulību.” Viņa mācekļi saka Viņam: “Ja tas tā ir vīra un sievas starpā, tad nav labi precēties.” Bet Viņš sacīja tiem: “Visi nespēj saprast šo vārdu, bet tik tie, kam tas ir dots. Jo ir bezdzimuma cilvēki, kas tādi no mātes miesām. Un ir bezdzimuma cilvēki, ko citi padarījuši par tādiem. Un ir bezdzimuma cilvēki, kas paši sevi padarījuši par tādiem Debesu valstības dēļ. Kas to spēj saprast, lai saprot.”” (Mateja 19:3–12)
Farizejiem nepietika jau ar tām tiesībām, kuras vīriešiem bija Vecās Derības laikā, viņi vēl vēlējās šķirties no sievas jebkāda pat mazākā iemesla dēļ. Jēzus viņiem teica: „Ko Dievs savienojis, to nebūs šķirt.” Jēzus skaidri saka, ka iesākumā tā nav bijis. Šķiršanās un vairāki partneri nav ideālais Dieva plāns. Jēzus atnāca un ieviesa kārtību – tā, kā bija iesākumā. Viens vīrietis, viena sieviete, un to, ko Dievs savienojis, neviens nevar šķirt. Jēzus runā arī par bezdzimuma cilvēkiem. Šajā rakstu vietā tiek teikts gan par einuhiem, kas bija kastrēti vīrieši, gan arī par cilvēkiem, kuri nolēmuši no laulībām un seksa atteikties Dieva valstības dēļ, piemēram, Pāvils. Viņš atteicās no tā visa, lai pilnībā varētu nodoties un kalpot Dievam. Ja kāds izlemj atteikties no laulībām, lai pilnībā kalpotu Dievam, tas nav nekas slikts, tas ir labi un teicami.
Jēzus Jaunajā Derībā piemin tikai par divus seksuālus pārkāpumus.
„Bet Es jums saku: kas no savas sievas šķiras, ja ne netiklības dēļ, un prec citu, tas pārkāpj laulību; un, kas atšķirtu prec, tas pārkāpj laulību.”” (Mateja 19:9)
Atceries, ka tā nav laulības pārkāpšana, ja aizej no savas sievas vai sava vīra padzīvot atsevišķi, piemēram, nepārtrauktas zāģēšanas dēļ. Ir tādi gadījumi, kad kopdzīve apdraud gan garīgo, gan fizisko veselību, un tad ir nepieciešams dzīvot atsevišķi. Tomēr laulības pārkāpšana sākas tajā brīdī, kad tu apprecies ar citu. Šis likums ir paredzēts tādēļ, lai nedzimtu ārpuslaulības bērni. Ja bērnam nav gan viena mamma, gan viens tētis, viņš aug garīgi un emocionāli nepilnvērtīgs.Gandrīz simts procentu ieslodzīto nāk no nepilnvērtīgām ģimenēm. Ja mēs gribam atrisināt noziedzības problēmu, vispirms ir jāsāk ar ģimenēm. Pirms kāzām ir rūpīgi jāapdomā, ko tu preci, jo ir tikai viens vīrs un viena sieva uz visu mūžu.
„Bet Es jums saku: ikviens, kas uzskata sievu, to iekārodams, tas ar viņu laulību jau ir pārkāpis savā sirdī.” (Mateja 5:28)
Otrs seksuālais grēks ir sekss iztēlē. Tas nozīmē, ka tu iztēlojies kādu cilvēku, iedomājoties viņu kailu vai nodarbojamies ar seksu, vai domā par viņu seksa laikā un no tā uzbudinies. Ja tu vienkārši kaut ko ieraugi, un tavā ķermenī notiek reakcija, tas ir normāli. Ja tu, puisis, ej pa pludmali, ieraugi kailu meiteni un tev nav nekādas reakcijas, ar tevi viss nav normāli. Vīrietis ir vīrietis un sieviete ir sieviete jebkurā gadījumā. Svarīgi ir, ko tu ar šo reakciju dari tālāk – ja tu turpini domāt par šo kailo ķermeni, to iztēlojies un uzbudinies, tā ir laulības pārkāpšana iztēlē. Jēzus runā tikai par šiem diviem grēkiem, un pārējos, principā, mēs varam izsvītrot. Neviena seksuāla darbība, kas nav laulības pārkāpšana, nevar tevi nošķirt no Dieva. Arī laulības pārkāpšana var būt dažāda, un Jēzus individuāli skatās uz katru gadījumu. Es zinu kādu cilvēku, kuram faktiski ir divas sievas. Es līdz galam neatceros viņa stāstu, taču viņš bija precējies, izšķīrās, palika vienā mājā ar šo sievieti un uztur viņu, kā arī savu jauno sievu. Uzklausot viņa stāstu, cits risinājums šajā konkrētajā situācijā nemaz nebija iespējams. Viss pārējais, kas nav laulības pārkāpšana, nenošķir tevi no Dieva. Jēzus runā tikai par diviem seksuāliem grēkiem, taču Jaunajā Derībā ir vēl vairākas norādes, kuras ir būtiskas. Jēzus vārdi tiek papildināti ar vēl diviem seksuāliem grēkiem, kuri norādīti ne tikai tāpēc, ka ir Dievam nepatīkami, bet lai mūs pašus pasargātu no dažādām problēmām.
„Tāpēc Dievs viņus nodevis apkaunojošās kaislībās: sievietes apmainījušas dabisko dzimumu kopdzīvi ar pretdabisko. Tāpat arī vīrieši, atmezdami dabisko kopdzīvi ar sievieti, cits pret citu iekaisuši savā iekārē, piekopdami netiklību, vīrietis ar vīrieti, paši saņemdami sodu par savu maldīšanos.” (Romiešiem 1:26)
Jaunā Derība par netiklību sauc arī seksu ar savu dzimumu. Homoseksuālisms arī Jaunās Derības gaismā ir netiklība.
„Stāsta par netiklību jūsu starpā un vēl par tādu, kāda nav sastopama pat pagānu starpā. Tur kāds dzīvo ar sava tēva sievu.” (1. Korintiešiem 5:1)
Tātad sekss ar tuviniekiem jeb incests arī ir grēks. No tā mēs varam secināt, ka ir četri seksuālie grēki, kuri ir skaidri minēti Bībelē: laulības pārkāpšana, sekss iztēlē, homoseksuālisms un incests. Tomēr tas, ka šeit nav minēta nekrofilija vai zoofilija, nenozīmē, ka tā nav netiklība. No Vecās Derības šis tas mums der, taču šis tas neder.
„Bet attiecībā uz to, ko man rakstījāt, – cilvēkam ir labi sievu neaizskart.” (1. Korintiešiem 7:1)
Korintieši Pāvilam rakstīja, ka labāk ir neprecēties un neaizskart sievieti. Pāvils vēlāk draudzei rakstīja, ka ir labi palikt vienam, nekā doties laulībā tādēļ, ka korintieši, cīnoties ar pasaulē valdošajiem uzskatiem, bija nonākuši galējībā un pilnībā noliedza seksualitāti. Šī iemesla dēļ tapa 1. vēstules korintiešiem septītā nodaļa, kurā Pāvils izskaidroja dažādas lietas attiecībā par šo tēmu.
„Vīrs lai izpilda savu pienākumu pret sievu un sieva pret vīru.” (1. Korintiešiem 7:3)
Sekss savā ziņā ir pienākums pret otru, ne tikai prieks. Tāpat arī Bībele saka, ka vīram pret sievu un otrādi ir jāizpilda savs pienākums, nevis tikai jānodarbojas ar seksu bērnu radīšanas nolūkos. Tomēr, ja sekss ir tikai pienākuma dēļ, tā ilgi nevar turpināt. Pāvils saka arī to, es teikšu saviem vārdiem, ka vīrs vai sieva nevar izdomāt paņemt, piemēram, nedēļu garu gavēni un šajā laikā atturēties no seksuālām attiecībām, ja vīrs vai sieva tam nepiekrīt. Tas ir pienākums, kas jāizpilda. Tu vari ņemt šādu gavēni tikai tad, kad vīrs vai sieva piekrīt, un dara to labprātīgi, nevis zāģējot vai piespiežot. No otras puses, ja tu kaut ko darīsi tikai pienākuma pēc bez mīlestības, tam nebūs ilgs turpinājums. Agape mīlestība saistās ar pienākumiem, taču ar to vien nepietiek. Turpinājumā parunāsim par ko interesantāku.
Dažādas seksualitātes izpausmes – drīkst vai nedrīkst? Mīti un patiesība.
Šeit vairāk būs tieši manas domas, jo, kā jau noskaidrojām, Jaunā Derība runā tikai par četriem seksuāliem grēkiem. Tādēļ pārējās lietās ir jāpieslēdz prāts un jāizvērtē, kas ir jāsaglabā no Vecās Derības, kas jāatmet, kas bija tikai rituālā šķīstība un kas tika iedibināts mūsu pašu labuma dēļ. Atceries, ka daudzas lietas ir otršķirīgas, kuras nav laulības pārkāpšana un nešķir tevi no Dieva.
Skaistumkopšana, erotiski apģērbi un tamlīdzīgi. Protams, šos erotiskos apģērbus ir jālieto tikai laulībā, un tie ir patiešām vajadzīgi. Ja tu pa māju staigā nesakopies vai nesakopusies, nebrīnies, ka pēc kāda laika tevi vienkārši vairs negribēs. Skaistumkopšana ir ļoti svarīga.
„Tāpat arī sievas pieklājīgā uzvedībā, kaunīgi un savaldīgi, lai viņas greznojas nevis ar matu pīnēm un zeltu vai ar pērlēm vai dārgu uzvalku (..)” (1. Timotejam 2:9)
Sievietes, kuras sevi nekopj un staigā pelēkas, parasti balstās uz šo rakstu vietu. Ir draudzes, kurās, balstoties uz šo rakstu vietu, sievietēm aizliedz, piemēram, krāsot lūpas. Šajā pat rakstu vietā ir rakstīts, ka šīs draudzes sievietes greznojās, taču bija kādas morālās problēmas, tādēļ Pāvils norādīja, ka vispirms ir garīgais un tikai tad ārējais skaistums. Ja tev ar tavu garīgo stāju viss ir kārtībā, tad greznojies, cik vien vēlies. Dievs grib redzēt skaistus cilvēkus. Draudzē pirmās apprecēsies tās meitenes, kuras sevi kopj. Sievietes vairāk mīl ar ausīm, vīrieši – ar acīm. Viņiem pietiek kaut tikai ieraudzīt meiteni, kas priekšā liecina, lai jau iemīlētos.
„Jaunā meitene patika viņam, ieguva viņa labvēlību, un viņš pasteidzās piešķirt viņai visiedarbīgākos skaistuma kopšanas līdzekļus un piemērotu uzturu, nodeva viņas rīcībā septiņas pašas labākās no visām ķēniņa pils kalponēm un novietoja viņu ar kalponēm sievu nama skaistākajā daļā. (..)pēc tam kad viņa divpadsmit mēnešus bija nodzīvojusi saskaņā ar noteikumiem par sievām, jo tik daudz laika prasīja viņu skaistuma pilnvērtīga izkopšana, proti, sešus mēnešus svaidīšana ar mirru eļļu un sešus mēnešus ar balzamiem, ziedēm un citiem skaistināšanas līdzekļiem. ” (Esteres 2:9,12)
Nepietiek tikai krāsot lūpas un rīt speķi, ir jārūpējas arī par savu uzturu. Tiem, kuri vēlas iet uz skaistumkopšanas saloniem un kuri to var atļauties, droši dariet to! Dariet sevi skaistus, taču domājiet līdzi ar galvu, kas ir veselīgs un kas nē. Dievs mūs ir radījis skaistus un ir devis mums potenciālu, lai arī šādā veidā varam izpausties. Ģērbies pieklājīgi, bet skaisti, taisi sev tādas frizūras, kādas vien vēlies. Arī slavēšanas komandā nereti ir bijušas idejas, lai svētkos saģērbtos līdzīgās drēbēs, taču es tās noraidu, jo katram ir jāģērbjas un jāizpaužas tā, kā pašam patīk. Estere bija skaista, un viņa kopa savu skaistumu. Līdzīgi kā filmā „Dienesta romāns” sieviete bija neievērota tikai līdz tam brīdim, kad sāka sevi kopt un par sevi domāt kā par skaistu. Sievietes, jūs esat skaistas! Vīrieši, mēs arī esam skaisti!
Sekss tikai jaunībā. Bieži pastāv uzskats, ka ar seksu nodarbojas tikai jaunībā.
„Un Ābrahāms nometās uz sava vaiga, pasmējās un domāja savā sirdī: kā tad simts gadus vecam vēl var bērni būt, un kā Sāra, kurai ir deviņdesmit gadu, varētu vēl dzemdēt?” (1. Mozus 17:17)
Ābrahāmam bija simts gadi, Sārai deviņdesmit, un Dievs viņiem sacīja: „Jums būs bērns!” Dievs teica, ka viņi var, viņi noticēja, nodarbojās ar seksu un viņiem patiešām piedzima Īzaks. To saka Bībele, bet izpētīsim arī faktus un pētījumus. Par seksu līdz trīsdesmit gadiem runāt nav vērts, jo šajā laikā ir vislielākā aktivitāte. Pēc trīsdesmit gadiem testosterons, hormons, kas ir atbildīgs par seksualitāti, sievietēm pieaug, taču vīrietim mazliet samazinās. Tās sauc par bioloģiskajām šķērēm. Es domāju, ka tās ir grēka sekas. Pēc grēkā krišanas Dievs teica: „Tev, sieva, būs pēc vīra kārot, bet vīram būs valdīt pār tevi.” Pēc četrdesmit gadiem sieviete uzplaukst, un abiem partneriem sekss kļūst labāks un daudzveidīgāks nekā trīsdesmit gados. Pēc piecdesmit gadiem vīriešiem seksu gribās retāk, taču viss šis process notiek ilgāk. Pēc sešdesmit gadiem gan vīrieši, gan sievietes ir apmierinošā seksuālā formā. Sievietēm pēc sešdesmit gadiem sākās atkārtojošie orgasmi. Ņemot vērā veiktās aptaujas, daudzi apgalvo, ka pēc septiņdesmit ir pats labākais sekss, citi – ka tas ir apmierinošs. Pētījumi atklāj arī to, ka cilvēki, kuriem ir 90 vai mazliet mazāk gadu, arī nodarbojas ar seksu, ja vien viņiem ir partneris un vēlme to darīt. Tāpēc tas, kas Bībelē teikts par Sāru un Ābrahāmu, nav nekāds brīnums, izņemot to, ka viņiem vēl bija visas norises, lai radītu bērnus. Tu vari apprecēties kaut astoņdesmit gados un neko nepalaist garām – gaidi savu īsto!
Seksa biežums. Arī tam ir nozīme. Manas domas par to, ko turpinājumā stāstīšu, ir, ka neatkarīgi no tā, vai kaut ko dara vai nedara, un cik bieži to dara, pāri visam ir jābūt mīlestībai. Ja kaut ko dari – mīlestībā. Nedari – tad nedari mīlestībā. Ja tavam partnerim šī seksuālā vajadzība ir retāka, tad panāc pretim un mīli viņu tāpat. Ja vajag par daudz – tad piespiedies, izdari šo pakalpojumu un mīli viņu. Turpmāko uzskaitījumu sauc par seksometru – kāda ir saistība starp seksa biežumu un tam atbilstošām tipiskām attiecībām. Divas reizes dienā – medusmēnesis, neparasti laimīgas attiecības. Es domāju, ka ārpus medusmēneša divreiz dienā nodarboties ar seksu nemaz nav iespējams. Katru dienu – ļoti laimīgas attiecības. Katru otro dienu – harmoniskas attiecības. Reizi nedēļā – var norādīt, ka tas ir pāriem, kuriem dzīvē, ne pašu attiecībās, ir sasprindzinājums. Divreiz mēnesī – pāri, kuriem ir disharmonija savā starpā un kuri pārāk bieži strīdas. Vienu reizi mēnesī – pāri, kuri dzīvo zem viena jumta un viens otram neinteresē. Viena reize divos, trijos mēnešos – pāri, kuriem ir disharmonija, šaubas, neuzticība savā starpā un, iespējams, arī laulības pārkāpšana. Vienu reizi pusgadā – pāri, kuru laulība ir izjukšanas procesā, taču es teiktu, ka tā jau praktiski ir izjukusi. Vienu reizi gadā – pāri, kuri faktiski jau ir šķīrušies. Tas nozīmē ka robežas, cik bieži nodarboties ar seksu, vairāk vai mazāk nepastāv. Cik tu gribi un vari atļaujies, tik arī dari.
Draudzība pirms laulībām. Arī tas ir saistīts ar seksualitāti. Draudzība ir vajadzīga, lai iepazītu vienam otru, jo tie trūkumi, kurus tu redzi pirms laulībām, būs arī laulībā un, iespējams, pat vēl vairāk. Ja tu pirms kāzām otrā ieraugi kādu mazu sīkumu, laulībā tas būs liels sīkums, kas var izrādīties arī par šķiršanās iemeslu. Draudzība ir vajadzīga, taču tā nevar būt pārāk ilga. Es domāju, ja draudzība ilgst vairāk par gadu, tad šis cilvēks tev ir kā rezerves ritenis, kamēr tu gaidi savu īsto. Šādi cilvēki nopietnām attiecībām nav gatavi un nevēlas uzņemties atbildību. Draudzības laikam nav jābūt ilgam. Draudzē nereti tiek uzlikts ilgāks pārbaudes laiks, jo, ja cilvēks ir no pasaules, mēs viņu pilnībā nepazīstam, tādēļ viņam ir jānostiprinās draudzē. Taču, kopš brīža, kad ir nolemts sākt draudzību, nevajag paiet ilgam laikam, lai precētos.
Attiecības partneru starpā vistiešāk ietekmē seksuālo dzīvi. Galvenais seksuālais orgāns ir prāts. To apgalvo arī Dāgs Hevards Mills, kura grāmatu es izstudēju un ar tās palīdzību veidoju šo sprediķi. Viņš ir mācītājs, kā arī agrāk mācījies par ginekologu. Ja tavā prātā nav kārtība, arī tavā seksuālajā dzīvē viss nebūs kārtībā, tu nevarēsi sasniegt orgasmu. Pats svarīgākais ir labas attiecības un mīlestība, nevis sekss. Nepareizas attiecības, zāģēšana un tamlīdzīgas lietas nogalina mīlestību un padara seksu dzīvniecisku. Dzīvnieki nemīl viens otru – viņiem vienkārši ir vajadzība. Ja tev ir tikai vajadzība, nevis mīlestība pret otru cilvēku, tad tu nemaz nezini, kas ir īsts sekss. Tas ir daudz vairāk nekā tikai tieksme.
„Ir labāki sēdēt stūrī uz jumta nekā būt ar nesaticīgu sievu kopā vienā namā.” (Salamana pamācības 25:24)
Labāk sēdēt stūrī, nekā būt kopā ar nesaticīgu sievu. Protams, tas attiecas arī uz vīriešiem, kuri nemāk neko citu kā tikai lamāties un apvainot, nerunāt dienām. Sieva var būt pilnīgi laimīga, arī seksā, tikai tad, kad pilnībā pakļaujas vīram. Tieši tāpat vīrietis var būt laimīgs tikai tad, kad mīl savu sievu, lutina viņu, apģērbj, ciena, uztur, aizsargā un dod drošības sajūtu. Ja tu esi vīrs, tad tev ir jāaizsargā sava sieva arī no, piemēram, radiniekiem, kuri cenšas iejaukties jūsu attiecībās ar saviem uzskatiem. Ja tu sievu šādā reizē neaizstāvēsi, viņa to tev pieminēs ilgi, un par seksu vairs nebūs nekādas runas. Tava sieva to, ka tu neaizsargāji viņu no briesmīgajiem radiniekiem, pieminēs ilgi. Un otrādi. Par pakļaušanos otram atceries, ka tā var būt tikai labprātīga pakļaušanās, nevis tāpēc, ka mācītājs tā teica vai ka tā ir rakstīts Bībelē. Tādām attiecībām būs beigas. Ja tu sievu mīlēsi, tad viņa arī tevi mīlēs. Jums viss būs uz brīvprātības principa, nevis piespiedu kārtā. Jūs abi esat līdzvērtīgi. Jau pašā pasaules sākumā vīrs un sieva bija kaili un viens otram uzticējās nekaunoties.
„Tāpat, vīri, sadzīvojiet prātīgi ar sievu kā ar vājāko radījumu, godājiet viņas kā tādas, kas ir žēlastībā dotās dzīvības līdzmantinieces, lai jūsu lūgšanas netaptu traucētas.” (Pētera 1. vēstule 3:7)
„Sievas, esiet paklausīgas saviem vīriem kā Tam Kungam.” (Efeziešiem 5:22)
Mīlestība ir labprātīga, tā neko nepieprasa un neuzspiež. Mums ir jāzina, ka vīriešu seksuālās vajadzības ir spēcīgāk izteiktas nekā sievietēm. Sievas un vīra pienākums ir vienam otru apmierināt. Ja, piemēram, sieva to nedara, vīrs var sākt meklēt šo vēlmju apmierinājumu ārpus mājām. Bet pēc trīsdesmit gadu vecuma spēcīgākas seksuālās tieksmes kļūst sievietēm, bet vīrietim tās iet mazumā. Seksa iniciators var būt jebkurš. Tas var notikt jebkurā vietā, mašīnā, uz galda, zem galda, bet tikai ne publiskās vietās. Iedomājieties, kā tas izskatītos, ka Vecrīgā pie strūklakas vai pie Zinātņu akadēmijas uz soliņa divi mīlētos.
Masturbācija. Protams, mums ir kauns par to runāt, bet tas nenozīmē, ka mēs to nekad neesam darījuši. 40% vīriešu un 22% sieviešu to dara katru dienu. Vismaz reizi nedēļā masturbē 55% vīriešu un 48% sieviešu. Vibratorus lieto 53% sieviešu un 18% vīriešu. Dzimumlocekļa traumas visbiežāk gūst pie intensīvas masturbēšanas. 41% atzīst, ka kāds viņus ir pieķēris šajā laikā. Uz ko balstās kristieši, sakot, ka masturbēt ir grēks? Ir tikai viena rakstu vieta – mīts par Onānu. Jūda apprecēja kanāaniešu pagānu sievieti Suau. Viņai piedzima dēli – Gers, Onāns un Šela. Notika tā, ka Jūda ņēma sievu vecākajam dēlam Geram, un viņas vārds bija Tamāra. Bet Gers Tā Kunga acīs bija ļauns un viņam bija jānomirst. Un Jūda teica Onānam, lai viņš iet pie sava brāļa sievas un ņem viņu par sievu kā svainis, lai viņai būtu pēcnācēji. Tāda tajā laikā bija kārtība. Brālim bija jāturpina dzimums, tas bija viņa pienākums. Taču Onāns negribēja, ka mantojums būs jādala ar svešiem bērniem, un, lai nerastos pēcnācēji, ejot pie brāļa sievas, viņš ” izkaisīja zemē”. Tam Kungam nepatika tas, ko viņš darīja, un arī Onāns nomira. Tātad kāpēc Onāns nomira? Vai par to, ka viņš onanēja vai nolēma nepaklausīt Dieva pavēlei turpināt dzimumu? Šī ir vienīgā rakstvieta, uz kuras kristieši ”ceļ pilis”, ka, lūk, masturbēt nedrīkst.
Kā tad ir patiesībā? Manas domas ir šādas – masturbācija nav nedz ieteicama, nedz noliedzama. Bet, ja bez masturbēšanas kāds nevar izdzīvot, tad šeit jau redzama kāda slimības izpausme. Masturbācijai un citām seksa lietām svarīgs ir motīvs, kāpēc tu to dari, un tā ir pieļaujama tikai fiziskas, neizturamas vajadzības gadījumā. Es, personīgi, to nedaru. Agrāk, kad nebiju precējies, darīju. Taču šis jautājums paliek katra paša ziņā. Jebkurā gadījumā, masturbācija bez fantāzijas un nepareizas atkarības ir otršķirīga Dieva acīs, un tā nav laulības pārkāpšana. Un tev nav jāmokās vainas apziņā, ka to esi izdarījis. Bet ir tādi, kuri trepju telpā gaida kārtējo sievieti un tad darbojas ap sevi. Te jau runa ir par slimību, ar to gan neaizrausimies.
Pornogrāfija. Tālāk apskatīsim masturbāciju kopā ar pornogrāfiju. Par šo gan katrs seksologs pateiks, ka tā jau ir problēma. Pornogrāfija jau pati par sevi ir problēma. Kopā ar masturbāciju tā ir vēl lielāka problēma, jo:
- Veidojas komunikācijas traucējumi, jo cilvēks neveido attiecības, bet turpina darboties caur video personām. Ja arī veidojas attiecības ar meiteni, rodas nedrošība, kas neļauj uzsākt dzimumattiecības.
- Attiecību periodā mazinās uzbudinājums, bieži intīmie kontakti kļūst garlaicīgi un partneris nav spējīgs veikt dzimumaktu.
- Vairumā gadījumu dzimumaktu nav iespējams veikt bez medikamentiem vai ja fonā nav pornogrāfiskas filmas. Iedomājies, ka tev ir sieva, kuru tu mīli, bet tev ir nepieciešami šie video ar citām personām.
- Rodas intereses un vēlmju zudums par seksuālām attiecībām ar partneri.
- Pavājinās orgasms vai cilvēks to vispār nespēj sasniegt. Vēlāk pat var būt tā, ka masturbācijas laikā pat nevarat sasniegt orgasmu. Gribat tādu likteni?
„Un kādu dienu Rūbens nāca ap kviešu pļaujamo laiku un atrada tīrumā mīlestības ābolus, un viņš tos atnesa savai mātei Leai. Tad Rahēle sacīja Leai: “Dod man kādu no sava dēla mīlestības āboliem.” (1. Mozus 30:14)
Kas ir mīlestības āboli? Kas ir afrodiziaks? Tās ir seksualitāti veicinošas vielas. Šī viela ir minēta Bībelē. Faktiski Izraēls piedzima, pateicoties afrodiziakam un blakussievai. Drīkst vai nedrīkst? Paši pētiet, domājiet, kā tas ietekmē veselību. Jautājums: vai drīkst mīlēties tikai misionāra pozā? Esmu pārliecināts, ka, ja tu tikai tā dari, tad tev jau sen vairs seksa nav un tu pa stūriem masturbē. Dažādība seksā ir absolūti nepieciešama. Nevar izmantot tikai vienu pozu.
„ Lai tavas akas avots ir svētīts, un priecājies par savu sev jau jaunībā izraudzīto sievu!”(Salamana pamācības 5:17)
Priecājies! Tā rakstīts Bībelē.
Vai seksuāli sapņi ir grēks? Zini, tev nav jābrauc uz inkaunteru katru reizi, kad redzi seksuālus sapņus, kurus tu nekontrolē. Bet, ja tu, gulēt ejot, lūdz, lai Dievs tev sūta šos sapņus, tā jau ir problēma. Ir arī ļaunie gari, piemēram, inkuba gars, kurš var nākt gan dienā, gan arī naktī pie cilvēka caur seksu. Bet, ja tie ir parasti sapnīši šad un tad, tad neuztraucies par tiem. Galvenais, nedomā vairāk par tiem. Pārāk bieži šādi sapņi var norādīt uz kādu problēmu, piemēram, tu neesi precējies. Vai arī tieši otrādi – tu esi precējies, bet strīdies ar sievu.
Nākamie jautājumi: vai orālais sekss ir grēks? Vai anālais sekss ir grēks? Vai seksa rotaļas, partneru lomu maiņa ir grēks? Vai nedaudz neīstas vardarbības seksā ir grēks? Vai seksa rotaļlietas ir grēks? Vai sekss menstruāciju laikā ir grēks? Par to vispār nekas nav teikts Bībelē. Bet es, tā vienkārši runājot, domāju, ka dibens ir domāts, lai kakātu. Mute ir domāta, lai ēstu un runātu. Kāpēc tad jūs bučojaties? Jebkurā gadījumā, ja tu kaut ko no šā visa saraksta darīsi, tā nebūs laulības pārkāpšana, jo Bībelē nav nekādu aizliegumu. Tā nebūs arī netiklība, jo netiklība nav seksuālas darbības, bet laulības pārkāpšana ar citu partneri. Ja abi partneri to vēlas un tas nesagādā nevienam no viņiem garīgas vai emocionālas problēmas, tad viņi to var darīt, protams, ievērojot higiēnu. Es neredzu šķēršļus baudīt dažādību seksā ar visu, ko Tas Kungs tev ir devis. Daži kristieši ir krasi pret to, jo rodas infekcijas. Bet arī no mutes mēs varam dabūt infekciju, no netīrītiem zobiem, no neievērotas higiēnas. Bet, ja higiēna tiek ievērota un abiem tas patīk – uz priekšu! Ja es kādu apbēdināju, tad atrodi man, lūdzu, Bībelē rakstvietas, kur to visu laulātie nedrīkst darīt. Piemēram, sievai ir menstruācijas, un vīrs tieši šajā laikā atbraucis no komandējuma uz pāris dienām. Vai labāk atturēties? Šajā gadījumā, domāju, ka nē. Sievietes zina veidus, kādā veidā to labāk izdarīt. Laulībā visam pāri ir svarīga mīlestība un šeit varam ļaut darboties fantāzijai. Ir jādomā līdzi, kādu seksa veida izmantot, vai tas nenesīs kādu ļaunumu. Sievai un vīram vienam par otru ir jārūpējas, lai katrs no viņiem būtu apmierināts. Un tas jādara ne tikai seksa laikā.
Kontracepcija. Tagad mazliet par kontracepciju, drīkst vai nedrīkst izsargāties. Daži māca, ka nedrīkst izsargāties un sekss ir tikai, lai radītu bērnus. Protams, ģimene ir jāplāno, īpaši jaunlaulātajiem. Ir 8 veidi, kā izsargāties. Tev pašam jāizvērtē, kurš no tiem būs pats labākais.
1. Pārtrauktais dzimumakts, kad vīrietis īsi pirms ejakulācijas atraujas no sievas un pabeidz aktu ārpus sievas orgāniem. Taču šī metode sniedz tikai 20% drošību. Visticamāk, ka ātri vien paliksi stāvoklī.
2. Kalendārā metode ar temperatūras mērīšanu, kuras mērķis ir noteikt laiku, kas nav derīgs dzimumaktam, respektīvi, sievietes auglīgo laiku. Ir, protams, sarežģīti, bet tā var darīt.
3. Prezervatīvi. Pasargi, Dievs, no tiem! Tie padara seksu nebaudāmu, saku no savas pieredzes. Taču pluss ir tas, ka prezervatīvs pasargā partneri no slimībām.
4. Spermicīdi jeb gēli un tamlīdzīgas lietas, kurus smērē sieviete. Statistika rāda, ka no 1076 sievietēm viena var apaugļoties.
5. Hormonālās pretapaugļošanās tabletes. Latvijā pieejami 30 dažādi veidi. Pirms kādas izvēlēties, ir jākonsultējas ar ārstu. Dāgs Hevards Mills iesaka šo variantu kā vislabāko. Šajos gadījumos olšūna neuzņem spermatozoīdu, nenotiek apaugļošanās, nav spontānu abortu. Stāvoklī paliek tikai 0,2% sieviešu. Noteikti tās, kuras ir aizmirsušas iedzert tabletīti. Hormonālajām tabletēm nāk līdzi daudz blakus efektu, piemēram, slikta dūša. Parasti sievietes, kuras paliek apaļīgas, noveļ šo vainu uz tabletēm, taču pašas ”rij” un neko nedara. Taču Dāgs Hevards Mills piebilst, ka pieņemties svarā var par aptuveni tikai 500 gramiem pirmajās nedēļās, kas arī tūdaļ nokrīt atpakaļ. Ja sportosi, veselīgi ēdīsi, nebūsi resna.
6. Injekcijas (hormonālās), kuras izdara vienu reizi divos, trijos mēnešos. Tev nebūs jāuztraucas, ja nebūsi iedzērusi tabletīti.
7. Spirāle, kuru neiesaku, jo var sākties spontānais aborts jau pēc dažām dienām. Sanāk, ka abortēts tiek cilvēks, pavisam neizveidojies, bet tomēr cilvēks. Spirāle ir kaitīga sievietes veselībai.
8. Sekss citos veidos. Lasīju, ka Turcijā kāda meitene ir palikusi stāvoklī, peldoties baseinā. Visticamāk, kāds turks būs ūdenī ”padarbojies”, un meitene būs netīšām noķērusi šo peldošo spermatozoīdu. Bet, visticamāk, ka sašutusī māte bija slikti pieskatījusi savu meitu.
Un noslēgumā – visam pāri lai ir mīlestība. Viss, kas darīts mīlestībā un ir teicams, nav grēks. Vai tā nav rakstīts?
„Piespied mani kā zīmogu pie savas sirds un ļauj, lai es uzspiežos kā zīmoggredzens uz tavas rokas! Jo mīlestība ir spēcīga kā nāve, un tās karstums ir varens kā elle; tās versme ir ugunīga, un tās liesmas ir kā Dieva liesmas. Lieli ūdeņi nevar apdzēst mīlestību, nedz arī ūdens straumes to apslīcināt un nomākt; un, ja kāds pat visu sava nama pārticību būtu ar mieru atdot par mīlestību, tad tomēr viņš paliktu tikai par apsmieklu!” (Salamana augstā dziesma 8:6–7)
Īsta mīlestība nav apdzēšama. Katra doma piespiest mīlēt, ir nicināma. Mīliet Dievu, mīliet cits citu, mīliet savu vīru vai sievu vai draugu. Šodien mēs par seksualitāti uzzinājām, ka mums jāspēj dzīvot Dievam patīkamu dzīvi un būt svētītiem, ka mums pašiem jādzīvo harmoniska, pilnvērtīga dzīve, arī intīmā dzīve, kam tāda ir. Uzzinājām, ka nav jādzīvo nepareizā vainas un nosodījuma apziņā, izklīdinājām dažādus kristiešu mītus par seksualitāti. Uzzinājām veidus un iespējas, kā izvairīties no nevajadzīgām problēmām. Tagad zinām, ka seksualitāte ir Dieva dāvana, ka no tās nav jākaunas, ka netiklība ir sekss ārpus laulības nevis dažādas seksuālas darbības. Ir seksuāla rakstura lietas, kas nav rakstītas Bībelē, bet tomēr tās ir grēks, taču ir lietas, kas ir rakstītas, bet tomēr tās nav grēks. Un, ka ideālais nosacījums ideālam seksam ir mīlestība uz Kristu un savā starpā, attiecības, kas celtas uz Kristus pamata.
Mācītāja Mārča Jencīša svētrunu pierakstīja Ieva Našeniece, Monta Gulbe un Elita Meirāne, rediģēja Ieva Našeniece